Update over cao mbo

Huidige cao loopt 15 mei af

Door Redactie 9 april 2021

Omdat de huidige cao mbo op 15 mei afloopt, starten binnenkort de onderhandelingen voor een nieuwe cao. Alle FNV-leden in het mbo hebben de gelegenheid gehad om in een online enquête input te geven voor de nieuwe cao-onderhandelingen.

Cao-update

Hoe gaan we verder?

Uit de enquête zijn heel veel waardevolle ideeën meegegeven voor op de onderhandelingstafel. Voordat de onderhandelingen starten bepalen wij de inzet samen met de leden in de Lokale Adviescommissie mbo (LAC). Naast de enquête is daarvoor ook het overkoepelende arbeidsvoorwaardenbeleid van de FNV van belang. Ook moet de inzet voortbouwen op de afspraken die we in de vorige cao gemaakt hebben, bijvoorbeeld als het gaat om onderwerpen als carrièreperspectief of werkdruk.

15 mei als einddatum

Het is niet heel gebruikelijk dat een cao halverwege een kalendermaand verloopt. De MBO Raad heeft op deze einddatum aangestuurd omdat er dan voldoende inzicht zou moeten zijn in de (financiële) ruimte voor de volgende periode.

De leden beslissen

We gaan er daarom ook vanuit dat er snel een nieuwe cao tot stand kan komen. Om te voorkomen dat de cao automatisch wordt verlengd, hebben de vakbonden de huidige cao alvast opgezegd. Die verlenging komt er natuurlijk wel als we het eens zijn geworden over nieuwe afspraken. Zodra er een onderhandelingsresultaat is over de nieuwe cao hebben onze leden hier uiteraard een beslissende stem in.