Reorganisatie Kamer van Koophandel

Onze eisen: transparantie en een plek voor iedereen

Door Redactie 29 april 2021

Bij de Kamer van Koophandel is de reorganisatie naar een agile organisatie volop in voorbereiding. De werkgever dient binnenkort een adviesaanvraag in bij de ondernemingsraad. Er is al veel gebeurd en er zijn allerlei voorbereidende handelingen verricht. Zo hebben kwartiermakers al taken uitgevoerd.

Reorganisatie Kamer van Koophandel

Wij willen transparantie

Voor ons als bonden (FNV Overheid, CNV Connectief en de Unie), is het belangrijk dat de werkgever transparant is naar het personeel. Op dit moment is er voor veel mensen nog helemaal niet duidelijk wat er straks gaat gebeuren. De werkgever zegt, geruststellend, dat verreweg de meeste collega’s ongeveer hun eigen werk ongewijzigd blijfven doen.

Iedereen moet een plaats krijgen

De reorganisatie is geen bezuiniging. Wij vinden als bonden dat iedereen die in vaste dienst is, een plek aangeboden moet krijgen in de nieuwe organisatie. Samen uit, samen thuis. Dat punt houden wij stevig vast. Wat ons betreft ontstaat er dus ook geen boventalligheid.

Als er straks mensen geplaatst zouden moeten worden in een functie van een lager salarisniveau, dan is voor ons ook belangrijk dat het huidige salaris en de vooruitzichten volledig gegarandeerd blijven.

Plaatsingsprotocol

Met de bonden is er een aantal keer informeel gesproken over een plaatsingsprotocol. Daar gaan we binnenkort mee verder. Wij wachten nu eerst de adviesaanvraag van de werkgever aan de ondernemingsraad af. We gaan verder formeel verder met het protocol, als wij van de ondernemingsraad horen dat een positieve advisering in beeld komt.