Alarmdag vanuit universiteiten op 6 april

Een nat pak voor 1,1 miljard

Door Redactie 09 april 2021

Onder de noemer Normaal Academisch Peil voerden universiteitsbestuurders, wetenschappers, docenten en studenten samen met vakbonden actie voor meer geld voor het wetenschappelijk onderwijs. Actievoerders liepen de Hofvijver in om hun woorden kracht bij te zetten.

Alarmklok universiteiten

Alarmdag voor de Wetenschap

Ze vinden dat de universiteiten in Nederland onder grote druk staan: er is weinig tijd en geld om goed onderzoek te blijven doen en goed onderwijs te blijven geven. Er moet personeel bij en daarvoor is een betere financiering dringend nodig. Daarom was er op 6 april een Alarmdag voor de Wetenschap. In het hele land werd actie gevoerd om aandacht te vragen voor de hoge druk waaronder personeel en studenten moeten presteren.

Brede coalitie

De actie is een initiatief van een brede coalitie van FNV, VSNU, AOb, NFU, WOinActie, CNV, ISO, LSVB, AC/FBZ, LOVUM, LKVV, POSTDOCNL en KNHG. De partijen roepen samen met de universiteitsmedewerkers het toekomstige kabinet op structureel 1,1 miljard extra te investeren in wetenschappelijk onderwijs.

Acties in alle universiteitssteden

In alle universiteitssteden vonden acties plaats omdat het water er aan de lippen staat. Zo ook bij de Hofvijver in Den Haag. Actievoerders liepen daar het water in om hun woorden kracht bij te zetten.