Vakbonden trekken aan de bel

Door Redactie 16 maart 2021

De aanhoudende negatieve aandacht in de politiek en media over de zaak van de toeslag kinderopvang heeft zijn weerslag op medewerkers van de Belastingdienst. Alles wat wel goed gaat bij de Belastingdienst komt hierdoor zwaar onder druk te staan. Daarom heeft de FNV samen met de CNV, NCF en CMHF een noodsignaal afgegeven bij het Ministerie van Financiën.

Belastingdienst

Gesprek

In het departementaal georganiseerd overleg van 17 februari hebben we met de Secretaris-Generaal en andere verantwoordelijken van de Belastingdienst, Douane en Toeslagen gesproken over het effect van deze negatieve aandacht op de medewerkers. Ook hebben we hierover op 4 maart gesproken met de staatssecretarissen.

Gedeeld beeld

De staatssecretarissen geven aan dat ze de boodschap van onze alarmbel goed gehoord hebben. Zij delen onze zorgen. Er zijn fouten gemaakt, waarbij burgers vermorzeld zijn. En er zullen nog meer fouten naar boven komen. Al die fouten moeten erkend worden en de aandacht krijgen die ze verdienen. De fouten moeten vervolgens vooral opgelost worden. Maar we moeten ook duidelijk maken wat allemaal wél goed gaat. Zodat het goed blijft gaan, ook nu we kwetsbaar zijn. Want Nederland kan niet zonder een Belastingdienst en daar is er maar één van.

We hebben afgesproken om vooral met elkaar in gesprek te blijven over dit onderwerp en verder te onderzoeken hoe we dit probleem kunnen adresseren. Het is de bedoeling om zo snel mogelijk na de Tweede Kamerverkiezingen een nieuw gesprek hierover te plannen.

Wat gaat goed, maar staat onder druk?

De vier bonden willen politiek en media duidelijk maken dat het negatief bejegenen van de Belastingdienst ten koste gaat van het functioneren van haar medewerkers. Daarom zijn wij op zoek naar voorbeelden van wat wél goed gaat. Deze voorbeelden gebruiken wij om de politiek te beïnvloeden. Heb je een dergelijk voorbeeld, laat het ons dan weten. In de bijlage hieronder staat hoe je dat (anoniem) kunt doen.