Stand van zaken cao-onderhandelingen

Nieuwe cao Waterbedrijven nog niet in zicht

Door Redactie 12 maart 2021

Nadat partijen een intentieverklaring hebben getekend aan het begin van het cao-traject waarin uitgesproken is dat partijen binnen afzienbare tijd een cao willen afsluiten, lijkt het er nu op dat dit niet gaat lukken.

Loonparagraaf

Werkgevers bieden aan de werknemers nog minder dan de inflatie, waardoor er geen sprake is van koopkrachtbehoud, sterker nog het leidt tot koopkrachtverlies. Als FNV hebben wij juist gevraagd om koopkrachtbehoud en daarbij een verbetering. Werkgevers hebben een openingsbod gedaan aan bonden van 1% voor mensen met een garantie en 1,4% voor mensen zonder een garantieloon. Een zeer genereus aanbod vonden de werkgevers zelf, want ze hadden ook op de 0-lijn kunnen gaan zitten. Bonden hebben hier direct ‘nee’ op gezegd, omdat we geen verschil willen (zoals we dat in 2018/2019 ook niet wilden) tussen mensen met en zonder garantieloon. En gezien de inflatie en de stijging van kosten voor huishoudens vonden bonden het niet zo genereus.

Nieuwe systematiek

Als bonden hebben wij nagedacht over een systematiek van verhogen van de lonen wat zal zorgen voor:

1. Geen verschil tussen mensen met garantieloon en mensen zonder garantieloon
  2. Wat meer loonsverhoging voor jongeren in de sector

Dit hebben wij gepresenteerd aan de werkgevers. Echter, de verhoging waar de bonden om vroegen (2,76%) vonden zij te hoog, waardoor het gesprek vast liep. Elke poging van bonden om beweging te creƫren, waarbij bonden zelfs bereid waren om een grote beweging te maken werd tenietgedaan. Dit heeft ervoor gezorgd dat het overleg is opgeschort. Want, als er geen tot minimale beweging is van beide partijen, dan kom je niet tot een akkoord. Daarnaast werd onze creativiteit niet met beide handen aangegrepen en dat stelt ons teleur.

Het is wat ons betreft dan ook tijd om te bezinnen en onze leden zelf te informeren. En wat ons betreft ook de opdracht aan de werkgevers om maar eens goed na te denken over wat zij afwijzen voor hun medewerkers.

Hoe nu verder?

FNV heeft nog steeds de intentie om eruit te komen met de werkgevers. We hebben niet voor niets de intentieverklaring getekend aan het begin van dit cao-traject. Partijen zullen eind maart een nieuwe, wat ons betreft, ultieme poging doen om te komen tot een nieuwe cao.

Verzoek aan vakbondsleden om dit bericht ook onder de niet-leden te verspreiden.

Met vriendelijke groet,

Jullie onderhandelaars. Marcelle Buitendam & Michel Hupkens