Integriteitsbeleid Rijksoverheid

Hoe staan we ervoor?

Door Redactie 10 september 2020

Begin juli stuurde Staatssecretaris Knops van Binnenlandse Zaken en koninkrijksrelaties een brief aan de Tweede Kamer over ‘versterking van het integriteitsbeleid Rijk’. Zoals bekend is de FNV kritisch op de manier waarop bij de Rijkssector met integriteit wordt omgegaan.

Integriteitsbeleid Rijksoverheid

1 op de 6 onder druk gezet

Eind 2018 hielden wij een onderzoek naar integriteit bij de rijksoverheid. Uit ons onderzoek bleek dat 1 op de 6 ambtenaren regelmatig onder druk wordt gezet om zaken te doen die niet integer zijn. Dat was een ernstig beeld.

Meldingen onvoldoende opgepakt

Recente incidenten bij onder andere de Belastingdienst geven weer aan dat meldingen van klokkenluiders en medewerkers die kritisch zijn steeds weer onvoldoende worden opgepakt. Klokkenluiders worden lang niet altijd door de werkgever gewaardeerd (soms zelfs ontslagen) en de sociale veiligheid van het personeel komt daardoor stevig in het geding. Denk ook aan het feit dat ambtenaren en klokkenluiders bij Justitie en Veiligheid maanden zijn afgeluisterd. Niet veilig.

Blij met de ingezette stappen

Het is daarom goed dat in de brief van de staatssecretaris staat dat er wel iets gebeurt: meldprocedures zijn vereenvoudigd en de werkgever is ook van mening dat melders beter moeten worden behandeld. De positie van vertrouwenspersonen wordt ook versterkt. We zijn blij met de ingezette stappen. Een verbetering is ook dat klachten en meldingen bij het ministerie van Justitie en Veiligheid sinds kort echt onafhankelijk kunnen worden beoordeeld door een externe commissie en ook bij het Openbaar ministerie komt de mogelijkheid tot het inschakelen van deze commissie.

We blijven het in de gaten houden

In de brief wordt een gematigd positief beeld geschetst over de sociale zekerheid bij de Rijkssector. Omdat dit zo’n belangrijk onderwerp is, hebben we in de cao ook ingezet op verbetering. We blijven daarom de vinger stevig aan de pols houden.