Blij met oordeel rechter in klokkenluiderszaak Nederlandse ambassade in Nigeria

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 09 september 2020

Milieudefensie, SOMO en FNV zijn blij dat de rechter vandaag Fidelia Onoghaife in het gelijk gesteld heeft. De NGO’s en de vakbond FNV steunen Fidelia Onoghaife in haar strijd voor gerechtigheid.

uitspraak rechter

Met deze uitspraak wordt bevestigd dat het niet zo kan zijn dat een land als Nederland dat de internationale rechtsorde hoog in het vaandel heeft een interne klokkenluider ontslaat. Dit terwijl de ambassadeur van Nigeria - wiens integriteit ter discussie staat - een andere functie krijgt.

Fidelia Onoghaife was als lokale medewerker met een Nederlands contract werkzaam op de Nederlandse ambassade in Nigeria. Als senior beleidsadviseur functioneerde zij naar tevredenheid en kreeg zij recent ook een verlenging van haar contract. Enkele maanden geleden is zij ontslagen nadat zij intern melding deed over de situatie op de ambassade en de rol die de ambassadeur hierin nam. De ambassadeur lekte vertrouwelijke informatie over een omvangrijk corruptieonderzoek naar Shell.

Agenderen integriteit en vakbondslidmaatschap

Tuur Elzinga, vicevoorzitter FNV: ‘Deze zaak laat eens en te meer zien dat veel lef en moed nodig is om misstanden binnen onze ambassades aan de orde te stellen. Wij zijn van mening dat de rechter een juist oordeel over deze zaak heeft geveld. Deze uitspraak is een stap in de goede richting, maar hiermee is de kwestie nog niet ten einde. Na deze uitspraak gaan wij ook met het ministerie van Buitenlandse Zaken in gesprek. Ook om vakbondslidmaatschap van onze ambassademedewerkers mogelijk te maken. Het mag niet zo zijn, dat je in een land van tewerkstelling een verbod op vakbondslidmaatschap krijgt opgelegd.’

Faciliteren multinationals

Donald Pols, directeur Milieudefensie: 'De uitspraak bevestigt het beeld dat de Nederlandse overheid doorschiet in haar wens om Shell en andere multinationals te faciliteren en bereid is om daarvoor kritische ambtenaren te ontslaan. Dit vinden wij verontrustend.'

Milieudefensie, SOMO en FNV zullen met andere NGO’s bezien in hoeverre het mogelijk is om deze zorgelijke gang van zaken rond Shell aan te kaarten bij justitie. Bij deze ernstige gang van zaken vinden de organisaties een intern onderzoek onvoldoende.