Werkgroep Gemeenten komt met advies over Verlof en Vitaliteit

Door Redactie 22 juni 2020

Het Landelijk Overleg Gemeentelijke Arbeidsvoorwaarden (LOGA) vroeg de werkgroep Verlof en Vitaliteit een advies te geven over vitaliteitsbeleid in de cao Gemeenten 2019-2021. De werkgroep heeft nagedacht over criteria voor vitaliteitsbeleid én concrete mogelijkheden om dit in te vullen. In de werkgroep zaten de vakbonden en het college voor arbeidszaken van het VNG. Wij zijn blij te melden dat het gelukt is tot een gezamenlijk advies te komen.

Voldoen aan criteria

In het advies van de werkgroep worden criteria genoemd waaraan vitaliteitsbeleid van gemeenten moet voldoen. Dit is dus niet vrijblijvend. Gemeenten moeten hun beleid zo gaan inrichten dat het voldoet aan de criteria voor vitaliteit.

Concrete voorstellen doen

Het advies van de werkgroep moet nog met afspraken in de cao vastgelegd gaan worden. Wij zullen concrete voorstellen in de cao-onderhandelingen gaan inbrengen over vitaliteit. Over deze voorstellen gaan we komende maanden met jullie in gesprek.

Een van de onderdelen zal zeker gaan over de mogelijkheid van oudere medewerkers om minder te gaan werken aan het einde van de loopbaan. Maar het beleid moet concrete mogelijkheden bieden voor álle leeftijdsgroepen. Jong en oud moeten gezond en fit kunnen werken. Zeker in tijden als deze met corona, is het van groot belang vitaal te zijn en te blijven!

FNV Overheid zal komende maanden samen met jullie gaan werken aan concrete voorstellen die aansluiten bij het advies. In september gaan we onze inzet voor de cao bepalen en november starten de onderhandelingen.

Bekijk ook de bijlagen