Cao SW definitief: mooie loonsverhoging

3,2 % loonsverhoging

Door Redactie 11 juni 2020

Ruim 95 % van de FNV-leden in de Sociale Werkvoorziening stemde positief over het principeakkoord voor een nieuwe cao SW. Ondanks de coronacrisis hebben we volgens onze leden dus toch een mooi cao-resultaat bereikt!

Ook de andere cao-partijen, CNV en VNG, hebben inmiddels ‘’ja’’ gezegd tegen het akkoord. Daarmee is de cao SW voor het jaar 2020 definitief geworden.

Loonsverhoging van 3,2 %

Belangrijk onderdeel van een nieuwe cao is natuurlijk de verhoging van de lonen. Dat gebeurt in de SW sinds 2016 volgens de Loonprijsontwikkeling (LPO).

Hoe zit dit ook alweer? De Rijksoverheid betaalt hiervoor geld aan de gemeenten, en dat bedrag wordt omgezet in loonsverhoging voor de SW-werknemers die meer salaris krijgen dan het minimumloon (WML). Voor 2020 betekent dit een verhoging met 3,2%:

• volgende maand krijgen alle SW-werknemers er 1,6% bij (= de stijging van het WML).
  • in januari 2021 krijgen de werknemers die meer dan het WML verdienen er opnieuw 1,6% bij.
  • werknemers die het minimumloon verdienen, krijgen in januari 2021 de wettelijke verhoging van het WML (die is nu nog niet bekend).

We zien dat het door de coronacrisis in sommige andere sectoren nu niet meer lukt om een loonsverhoging af te spreken. Of erger nog: sommige werkgevers kunnen of willen de al afgesproken verhoging niet meer betalen. Daarom is de FNV blij dat we juist nu voor de SW-werknemers een heel redelijke verhoging voor elkaar hebben gekregen.

Looptijd

De afspraken gelden voor het jaar 2020 (dus van 1 januari t/m 31 december 2020): op een paar kleinere punten na verandert de cao dit jaar niet. Er gaat dus weer een strik om de cao.

Eerder stoppen met werken

Uit de ledenraadpleging blijkt nog een keer duidelijk jullie je zorgen maken over het langer moeten doorwerken. Jullie steunen dan ook massaal onze poging voor een regeling, waarbij SW-werknemers al vóór hun AOW-leeftijd kunnen stoppen met werken. Daar zijn we nu druk mee bezig: het onderzoek is bijna afgerond en we willen hierover kort na de zomervakanties conclusies trekken aan de cao-tafel.

Want de cao 2020 is nu dus rond, maar we gaan meteen door met de onderhandelingen voor de cao die vanaf 2021 gaat gelden. Daarbij mikken we op een cao met een langere duur, met behoud van de LPO-afspraak over de lonen, en een goede regeling om eerder te kunnen stoppen met werken.

Wil je weten wat er nog meer allemaal in het principeakkoord staat? Klik hier.