Principeakkoord bereikt over nieuwe cao SW

Door Redactie 22 april 2020

We hebben een principeakkoord bereikt met de Vereniging Nederlandse Gemeenten (VNG) over een nieuwe cao Sociale Werkvoorziening (SW). Dit betekent dat de vakbonden en je werkgever het al eens zijn over een nieuwe cao. Maar een principeakkoord wordt pas een echte afspraak als jij erover gestemd hebt. Binnenkort vragen we je dan ook te stemmen. Maar nu leggen we vast uit wat we allemaal hebben afgesproken.

dame in rolstoel is aan het werk

‘Strik erom plus LPO'

Al sinds een paar hebben we er na overleg met onze leden en kaderleden voor gekozen om de cao eigenlijk te laten zoals hij nu is. We noemen dit  ‘Strik erom plus LPO’. Dat betekent dat de goede afspraken blijven staan, maar dat je wel meer loon krijgt volgens de LPO-afspraak. Wel hebben we een voorstel voor een belangrijke verandering: we willen dat jij vanaf volgend jaar eerder kunt stoppen met werken als je ouder bent.

Als je het minimumloon (WML) verdient, krijg je 2x per jaar een verhoging van het minimumloon. Dat staat in de wet. Als je meer verdient dan het WML, krijg je 2x per jaar een verhoging die wordt bepaald door de ‘loonprijscompensatie’ (de LPO). Die LPO wordt door de Rijksoverheid bepaald.

Hoeveel loonsverhoging

Wat betekent deze afspraak voor jouw loon? Iedereen krijgt in juli de verhoging van het minimumloon. Verdien jij meer dan het minimumloon? Dan krijg je in januari volgend jaar nog een loonsverhoging. Die is gebaseerd op het verschil tussen het LPO-percentage en de eerder ontvangen loonsverhoging van juli dit jaar.

In juli 2020 gaan alle lonen in de SW met 1,6% omhoog. Dit is namelijk de verhoging van het minimumloon op dat moment. Met hoeveel jouw loon stijgt in januari 2021 kunnen we nog niet precies zeggen: die hangt af van de LPO 2020. Die wordt bepaald door de Rijksoverheid, maar is op dit moment nog niet bekend. Als wij hier meer over weten, geven we het meteen aan je door. Want dan weet je ook met hoeveel je loon stijgt in januari 2021.

Onderzoek eerder stoppen met werken

Vorig jaar zijn er afspraken gemaakt over een nieuw pensioenakkoord. Een daarvan is een mogelijkheid om eerder te stoppen met werken. Dus voordat je de AOW-leeftijd hebt. Daar willen we gebruik van maken. Wij willen regelen dat je 2 of 3 jaar voordat je de AOW-leeftijd hebt kunt stoppen met werken. Mensen die in de SW werken leven vaak korter dan anderen. Wij vinden dat je dan ook eerder mag stoppen met werken.

Op dit moment zijn we dit samen met de VNG nog aan het onderzoeken. We hebben afgesproken dat dit onderzoek uiterlijk eind september klaar moet zijn. Op dat moment willen we weten of we hier nieuwe afspraken over kunnen maken met je werkgever de VNG.

Pensioenpremie

Ons pensioen wordt volgend jaar waarschijnlijk veel duurder. Dan moet je dus meer gaan betalen voor je pensioen, terwijl je later niet meer pensioen krijgt. Dat vinden we niet eerlijk. Daarom hebben we een afspraak gemaakt over 1 kleine aanpassing in de pensioenregeling voor de sociale werkvoorziening. Volgend jaar gaan we overstappen van loonindexatie naar prijsindexatie. Dit is lastig om kort uit te leggen. Daarom krijg je snel een brief met meer informatie hierover.

Afschaffen koffie- en theegeld

In sommige bedrijven moet je zelf betalen voor je koffie of thee tijdens de pauze. Dat vinden wij niet normaal. Gelukkig vonden de werkgevers dat ook. Daarom is vanaf 1 juli in alle bedrijven in de sociale werkvoorziening de koffie en thee gratis.

Overige onderwerpen

Er worden verder nog wat kleine puntjes in de cao beter gemaakt. Ook gaan we samen met je werkgevers proberen te voorkomen dat je als SW-werknemer premie moet betalen voor de WGA- (Regeling Werkhervatting Gedeeltelijk Arbeidsgeschikten). Als dat lukt, houd jij aan het einde van de maand meer geld over.

Jij hebt het laatste woord

De kaderleden in de Landelijke Adviescommissie en het branchebestuur SW zijn het al eens met deze afspraken. Maar zoals altijd bepaal jij of het wel echt doorgaat. Je krijgt hierover snel meer informatie zodat je kunt stemmen.