Onderhandelingen nieuwe cao HBO van start

Door Redactie 18 februari 2020

De onderhandelingen voor een nieuwe cao HBO zijn van start gegaan. Op dinsdag 18 februari is in klein comité het eerste contact geweest tussen de vakbonden en de werkgever, Vereniging Hogescholen. Op 4 maart gaan we verder overleggen, waarbij we de focus leggen op functiewaardering, werkdruk, duurzame inzetbaarheid en experimenteerruimte. Onderstaand vind je een samenvatting van onze inzet en de volledige inzet.

een volle collegezaal op het HBO

Standpunten vakbonden

Samen met de vakbonden Aob, CNV Onderwijs en UnieNFTO willen we in elk geval onderstaande punten terug laten komen in je nieuwe cao:

• Een looptijd van 1 jaar.
  • Een salarisverhoging van 5%.
  • Een duidelijker onderscheid in functieschalen 11 en 12 en heldere regels over doorstroom naar een hogere functieschaal.
  • Toevoeging van 200 uur regieruimte, waarin je zelf kunt bepalen wat je doet.
  • Een werkdag wordt maximaal 10 uur, waarbij je het recht hebt te kiezen voor een werkdag  van maximaal 9 uur.
  • Vrij is vrij: in de vrije tijd wordt van jou niet verwacht dat je reageert op mails of appjes.
  • Er moet een ‘ombudsman’ ingesteld worden om een sociaal veilige werkplek te garanderen.
  • Er moeten afspraken komen over hoe het naleven van de cao binnen HBO’s vanzelfsprekend wordt.

Lees alle voorstellen van de vakbonden

Standpunten werkgever

De werkgever aan de andere kant wil ‘groots’ inzetten op het verstevigen van jouw positie. In hun plan worden bijvoorbeeld jouw DI-uren voortaan gekoppeld aan professionalisering en kunnen ze worden ingepland voor ontwikkeling, inzetbaarheid en leren.

Lees alle voorstellen van de werkgever

Hoe nu verder?

Begin maart gaan we verder overleggen en komt uiteraard ook de loonruimte aan bod. Bij verdere ontwikkelingen houden we je op de hoogte.