FNV in gesprek met minister van Financiën over problemen Belastingdienst

Door Redactie 24 februari 2020

Op uitnodiging van de minister van Financiën is FNV Overheid met hem en de 2 staatssecretarissen in gesprek gegaan. We hebben gesproken over de problemen bij de Belastingdienst.

FNV in gesprek met minister van Financiën over problemen Belastingdienst

Zelfstandige onderdelen

Op 11 januari heeft de minister met een brief de Tweede Kamer geïnformeerd over het besluit om de onderdelen Douane en Toeslagen te ontvlechten vanuit de Belastingdienst. Deze worden als bestuurlijk zelfstandige onderdelen gepositioneerd binnen het ministerie van Financiën. Met de brief ‘Pas op, werk in uitvoering’ hebben wij als vertegenwoordigers van de 4 vakbonden de minister en de volksvertegenwoordiging geïnformeerd wat volgens de medewerkers van de Belastingdienst meer gaat helpen.

Slechte ontwikkeling

Het besluit om de Belastingdienst in 3 delen te splitsen is zonder overleg genomen. De uitvoering is ook al begonnen met het aantreden van de staatssecretarissen en interim DG’s. Wij hebben duidelijk gemaakt dat er een patroon is: een probleem in de uitvoering leidt steeds tot een oplossing in de structuur. Zoals we hebben aangegeven in onze brief zijn wij bang dat daarmee alle aandacht, energie, tijd en geld in de reorganisatie gaat zitten. Dit is een slechte ontwikkeling.

Collectief Falen

Wij hadden graag gezien dat het eindrapport van de commissie Donner was afgewacht. Dat had naar verwachting een gedegen analyse opgeleverd voor een perspectief hoe de problemen in de toekomst te voorkomen. Naar aanleiding van het eerste rapport van de commissie Donner is ‘moreel faillissement’ een veel gehoord woord in de reacties van medewerkers op wat er is gebeurd. De definitieve analyse had kunnen helpen bij de definitieve oplossing.

Duidelijke communicatie

Tot slot stellen wij vast dat de minister veel goede voornemens heeft en dat wij hem daar ook graag op aanspreekbaar houden. Dit betekent dat de voornemens snel concreet moeten worden met duidelijke communicatie aan alle medewerkers over wat de gevolgen zijn. Voor de zomervakantie gaan wij graag het vervolggesprek houden.

Lees de hele nieuwsbrief