Wethouder Moti Rotterdam geef je eigen medewerkers zekerheid

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 20 november 2019

700 van 1400 medewerkers van de afdeling Werk & Inkomen van de gemeente Rotterdam wachten nog steeds op een echte reactie van hun werkgever. Concerndirecteur Jon Meijer heeft 4 november een petitie in ontvangst genomen en tot nu is er niets gebeurd. Vanavond wordt daarom weer actie gevoerd. ‘We roepen nu wethouder Moti op het matje’, aldus FNV-organizer Fatima el Mourabit.

Herhalen
De gemeenteraad van Rotterdam heeft dit jaar op 11 april al een motie aangenomen om het aantal flexcontracten terug te brengen naar 10 procent. 'De gemeente moet haar eigen beleid naleven. Dat zullen we blijven herhalen, totdat de gemeente dat dan ook daadwerkelijk doet. Ze moeten opschieten met het omzetten van flexibele contracten naar vaste contracten. Dat hebben ze afgesproken en dan moeten ze dat ook doen. Dat is een goed Rotterdams gebruik, niet oeverloos praten, maar doen wat je zegt’, zegt Fatima el Mourabit.

Bestaanszekerheid
De FNV vindt dat het aantal flexcontracten flink moet worden teruggedrongen. Mensen horen voor gelijk werk een gelijke beloning te ontvangen. Tijdelijke contracten horen een tijdelijke oplossing te zijn bij ziekte, zwangerschap of een tijdelijke piek in de werkzaamheden. Daarnaast geeft een flexibel contract heel weinig bestaanszekerheid. ‘Deze mensen doen structureel werk. Het werk is en blijft en daar hoort ook een contract bij dat blijft. Nu weten deze mensen niet of ze zelf volgende maand nog werk hebben. Of ze bij wijze van spreken zelf volgende maand aan de andere kant van de balie van Werk & Inkomen zitten’, zegt Fatima el Mourabit.

Houding
Vanavond om 19.00 uur krijgt wethouder Moti van zijn eigen flex-medewerkers een petitie in de hal van het stadhuis aan de Stadhuisstraat. ‘Ze zullen de wethouder uitleggen wat de houding van de gemeente voor hen betekent. Dat zij toch anders zijn voor de gemeente dan hun collega’s die exact hetzelfde werk doen. Dat doet wat met mensen’, aldus Fatima el Mourabit.
Het totaal aantal werknemers bij de gemeente Rotterdam is 11.000.