Onderzoek bij rechtbank Noord-Nederland blijft noodzakelijk

Casper Schrijver
Door Casper Schrijver 28 oktober 2019

Ook na het opstappen van de president van de rechtbank Noord-Nederland blijft een onafhankelijk onderzoek nodig. Dat zegt Yntse Koenen van FNV Overheid in reactie op het terugtreden van de president. Vorige week pleitte de bond samen met andere bonden al voor zo’n onderzoek.

Onder medewerkers van de rechtbank Noord-Nederland is veel onrust, zo bleek vorige week. Er zou mogelijk sprake zijn van een angstcultuur, veroorzaakt door leidinggevenden. Koenen: ‘Het bericht over het opstappen van de president van rechtbank Noord-Nederland heeft ons verbaasd, maar voor ons is de kous hiermee niet af. Wij willen, met de andere bonden samen, een onafhankelijk onderzoek naar de gang van zaken, waarbij ook van buitenaf iemand met gezag en statuur inbreng kan hebben.’

Gesprek

FNV wil snel over de kwestie in gesprek met de voorzitter van de Raad voor de Rechtspraak. ‘Daar is inmiddels contact mee geweest en we verwachten deze week een uitnodiging voor een gesprek’, aldus Koenen.