Bonden roepen Minister Grapperhaus op het matje

Klokkenluider afgetapt door justitie

portret Brenda Heidinga
Door Brenda Heidinga 09 oktober 2019

De gezamenlijke bonden FNV Overheid, Justitievakbond Juvox, CNV Publieke Zaak en de CMHF zijn geschokt en verontwaardigd over het nieuws van Nieuwsuur, dat de Klokkenluider en anderen in de WODC-kwestie maandenlang zijn getapt door het ministerie. Terwijl de Minister in de kamer de klokkenluider nota bene prees, werden zij al afgeluisterd. Waarom is de aangifte niet direct ingetrokken na alle ophef in de Tweede Kamer?

Bij de WODC-kwestie gaat het onder andere om klokkenluider Marianne van Ooyen, die de klok luidde over het Wetenschappelijk Onderzoeks- en Documentatiecentrum (WODC). Uitkomsten van onderzoeken van dit centrum werden soms zo aangepast, zodat het de minister beter uitkwam bij te voeren beleid.

Intimiderend en buitenproportioneel

Ambtenaren die de klok luiden, verdienen bescherming en waardering. In dit geval lijkt het er meer op dat de klokkenluiders verdachten waren. De veiligheid van ambtenaren is in het geding, wanneer dit draconische instrument wordt gebruikt. FNV Overheid vindt dit intimiderend en buitenproportioneel gedrag van het ministerie tegenover de eigen ambtenaren.

De gezamenlijke vakbonden eisen van de Minister op heel korte termijn een gesprek en harde maatregelen zodat dit niet meer gebeurt.