FNV: Amsterdam houd je aan eigen beleid flexcontract

portret Erna Bosschart
Door Erna Bosschart 18 september 2019

De Amsterdamse wethouder Touria Melani (Personele zaken) wordt vandaag op 18 september om 19.00 aan de Amstel 1 herinnerd aan haar eigen beloftes. Ruim 60 procent van de 300 mensen die de telefoon opnemen van 14020 hebben namelijk een flexcontract. Veel hoger dan het streefgemiddelde van 15% in de rest van het stadhuis. Melani beloofde in februari al beterschap.

145 contracten te weinig

De callcentermedewerkers van de gemeente willen dat bij het CCA (Contact Centre Amsterdam) na 1 jaar werken een vast contract wordt aangeboden. De belangrijkste eis is dat maximaal 15% van de mensen een flexcontract heeft, gelijk aan het streefgemiddelde in de rest van de gemeente. Dit jaar kregen 45 mensen die 3,5 jaar werkten via een flexcontract een vast contract. Maar om de eigen 15%-regel te halen zijn dat echter nog altijd 145 vaste contracten te weinig.

Politieke steun fracties

De politieke fracties van de SP, ChristenUnie, DENK en BIJ1 ondersteunen de FNV-actie van de medewerkers en zij zijn ook aanwezig bij de overhandiging. Melani kwam 14 februari met een brief vol toezeggingen deze situatie te veranderen. Het personeel wacht nog steeds op de effectuering van die beloftes.
Melani wil dat mensen die 2 jaar in zo’n onzekere positie hebben gewerkt, in vaste dienst worden genomen. ‘Huidig beleid is dus na 3,5 jaar een vast contract en dat wordt nu al niet nagekomen’, vertelt FNV Organizer Fatima el Mourabit. ‘Onze FNV leden zijn het zat om als vervangbaar goed behandeld te worden. Zij werken hard om alle burgers van de gemeente Amsterdam met plezier te woord te staan.’