Ware Opening Academisch Jaar 2019-2020

Door Redactie 16 juli 2019

De regering heeft plannen om zo’n 100 miljoen euro van alfa-, gamma- en medische wetenschappen weg te trekken en te investeren in bèta- en techniekstudies. Dit is desastreus voor alle algemene universiteiten. Uit protest tegen deze bezuiniging organiseert FNV Overheid samen met WOinActie, LSVB en VAWO de 'Ware opening van het Academisch Jaar'.

Lege collegezaal

Bezwaar tegen plannen

Tegen deze plannen is eerder vergeefs bezwaar gemaakt door studenten, wetenschappers, universiteitsbestuurders, vakbonden, de VSNU, de Jonge Akademie en de KNAW. Het kabinet moet meer investeren in wetenschappelijk onderwijs en onderzoek, niet besparen bij de ene tak en dit investeren in de andere. Alle wetenschapsgebieden kampen met serieuze onder-financiering.

Actie tegen bezuiniging

Om effectief druk uit te oefenen op Den Haag organisteren we nu de 'Ware opening van het academisch jaar'. Het is van groot belang dat studenten, docenten, onderzoekers en ondersteunend personeel zichtbaar protesteren. Dus doe mee en kom ook! Meer informatie over de actie volgt.

Lees een samenvatting van de maatregelen

Programma Ware Opening Academisch Jaar:

Maandag 2 september 15:00 uur.
Locatie: Het Gerecht, 2311 TC Leiden

• Opening: Remco Breuker, Universiteit Leiden, ceremoniemeester.
  • Alfa: Birgit Meyer, (Religiewetenschappen, Universiteit Utrecht, Spinozaprijswinnaar) over de kloof tussen het wetenschapsbeleid van OCW en de wetenschap die de samenleving nodig heeft.
  • Bèta: Arne Smeets, (Wiskunde, Radboud Universiteit, co-initiatiefnemer “Petitie Bėta’s tegen Van Rijn”) over investeringen in bèta en techniek en verwevenheid tussen wetenschapsgebieden.
  • Gamma: Giselinde Kuipers, (Sociologie, Universiteit van Amsterdam), over burgerschap in plaats van economisch nut als richtlijn voor onderwijs en onderzoek.
  • Intermezzo: Aafke Romeijn, muzikant en schrijfster
  • Student: voorzitter LSVb: Alex Tess Rutten over het belang van de samenhang tussen onderwijs en onderzoek en solidariteit tussen wetenschappers en studenten.
  • Namens FNV/VAWO: Paul de Beer, (Directeur van het Wetenschappelijk Bureau voor de Vakbeweging, Universiteit van Amsterdam) over de vraag hoe de universiteit is verworden tot een artikelen- en diplomafabriek en hoe er weer een echte academische gemeenschap van kan worden gemaakt.
  • Namens WOinActie: Rens Bod en Ingrid Robeyns, over de uitdagingen waarmee we ons geconfronteerd zien.

17:00 uur Afsluiting