Stop de bezuinigingen op medische, alfa- en gammastudies

Teken de petitie

Door Redactie 25 juni 2019

Op 1 juli staat de herziening van de bekostiging van het hoger onderwijs en onderzoek op de agenda van de Tweede Kamer. De regering speelt nu met de plannen om op bepaalde studies te bezuinigen en dat geld in andere studies te steken. Wij roepen op om nergens te bezuinigen. Ben jij het daarmee eens? Teken dan ook de petitie!

Niet bezuinigen maar meer investeren

Naar aanleiding van het advies van de Commissie Van Rijn is de regering van plan miljoenen te bezuinigen bij de medische, alfa- en gammastudies. Deze miljoenen kunnen vervolgens in bèta-technische universiteiten en faculteiten van brede universiteiten worden gestoken. Uiteraard is hier ook geld nodig, maar waarom moet dat ten koste gaan van medische, alfa- en gammastudies? Daarmee los je geen problemen op, maar verplaats je ze alleen maar.

Gevolgen

De mogelijke gevolgen zijn enorm: de bezuinigingen op medische, alfa- en gammastudies lopen op tot wel 100 miljoen. Met potentieel honderden ontslagen tot gevolg. Dit alles dreigt ten koste te gaan van kwaliteit en toegankelijkheid, zo waarschuwt ook de vereniging van universiteiten (VSNU).

Ons hoger onderwijs en onderzoek verdienen investeringen, geen bezuinigingen.

Teken daarom de petitie!