Maak extra geld vrij voor algemene universiteiten

portret Annika Heerekop
Door Annika Heerekop 15 mei 2019

Wissels, het rapport van de Commissie Van Rijn, is er. Het rapport bevat belangrijke aanbevelingen voor het hoger onderwijs (HBO en WO).

Terugdringen concurrentie en samenwerking bevorderen

De commissie constateert met ons dat de werkdruk in het WO veel te hoog is en er te veel moet worden geconcurreerd om schaarse middelen. Een deel van haar advies is er op gericht die concurrentie terug te dringen en de samenwerking te bevorderen. Het gaat hier vooral om een goede basisfinanciering en indammen van de competitie om schaarse (tijdelijke) onderzoeksmiddelen bij NWO. Beide elementen moeten helpen om de werkdruk onder het wetenschappelijk personeel  ook terug te dringen. De FNV juicht dit toe. Wel moeten we de wijze waarop de samenwerking verder vorm moet krijgen scherp blijven volgen. Er komen associaties naar boven met de grote operaties in het WO in de jaren 80: taakverdeling en concentratie en selectieve krimp en groei. Deze leidden beide tot forse reorganisaties en verlies aan werkgelegenheid. Dat kan en mag niet opnieuw de bedoeling zijn.

Maak extra geld vrij

De commissie Van Rijn adviseert minister Van Engelshoven geld voor universiteiten anders te verdelen. Er moet meer geld naar b├Ęta- en technische opleidingen. Jan Boersma van FNV Onderwijs & Onderzoek: ‘Dat daar meer geld nodig is om onder andere studentenstops te voorkomen, bestrijden wij niet. Wel is  het onacceptabel dat dit geld wordt afgeroomd bij de algemene universiteiten. Feitelijk leidt dat tot bezuinigingen op de sector, aantasting van de kwaliteit in alfa- en gammawetenschappen, verschraling in de wetenschap. Het is zelfs een bedreiging van de werkgelegenheid. De FNV roept het kabinet en de politiek dan ook op in de voorjaarsbegroting extra geld vrij te maken om deze dreigingen te voorkomen!’