Leden stemmen in met nieuwe cao Provincies

Door Redactie 2 april 2019

De nieuwe cao provincies is definitief. Begin maart is er een cao-akkoord bereikt, waar we jou en je collega’s de afgelopen weken over hebben geïnformeerd. De leden konden over dit akkoord stemmen: een grote meerderheid van 94% heeft ingestemd met het akkoord. De nieuwe cao Provincies is dus een feit.

Ook de uitslag van de stemming van de andere vakbonden en aan de zijde van de werkgevers is positief. Dit betekent dat de cao door alle partijen zal worden getekend.

Belangrijkste afspraken akkoord

Onderstaand vind je de belangrijkste afspraken uit het akkoord

Salaris
Een structurele salarisverhoging van 6,5% gedurende de looptijd van het akkoord. Dit is 2,5% per 1 januari 2019, 1% per 1 juli 2019, 2% per 1 januari 2020 en 1% per 1 juni 2020.

Vaststellen toeslagen gelijkgetrokken
De regelingen voor het vaststellen van toeslagen worden per 1 juli 2019 voor alle werknemers die onder de cao vallen gelijkgetrokken. Geen enkele werknemer gaat er als gevolg hiervan qua inkomen op achteruit, ook niet op termijn. Dit komt omdat we een goede overgangsregeling hebben afgesproken.

Eén loongebouw
Eén generiek functiegebouw voor de hele sector per 1 juli 2020. Dit zal naar verwachting de doorstroommogelijkheden binnen de sector vergroten. Het nieuwe functiegebouw heeft geen consequenties voor de huidige inschaling.

Aanpassingen Wnra
In het kader van de invoering van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren;

• een duidelijke tekst voor de cao provinciale sector per 1 januari 2020 die volledig past binnen het civiele recht, met behoud van jullie arbeidsvoorwaarden
  • een geschillenregeling als alternatief voor de huidige bezwarenprocedure
  • goede afspraken over het lokaal overleg met vakbonden

Verder zijn er afspraken op het gebied van payroll en garantiebanen.

Lees meer over de Wnra