FNV waarschuwt voor uitkleden postbezorging

Redactie
Door Redactie 10 april 2019

Het nadrukkelijk bevorderen van digitale in plaats van fysieke postbezorging is negatief voor de werkgelegenheid in de postsector. Dit stelt vakbond FNV naar aanleiding van een nieuw wetsvoorstel voor de Postwet van staatsecretaris Mona Keijzer.

Het wetsvoorstel wil de dienstverlening op de postmarkt geschikt maken voor de komende decennia. De Telegraaf berichtte hier vanmorgen over.

Het voorstel bevat veel positieve punten voor het toekomstbestendig maken van de postbezorging, benadrukt FNV. Keijzer wil de marktwerking beperken en creëert daarmee baanzekerheid voor postbezorgers. 

Haken en ogen

De vakbond is het ook eens met de staatssecretaris dat er creatieve oplossingen moeten komen om de dienstverlening in stand te houden. Maar de overstap van het fysiek bezorgen van brieven naar het inscannen en per e-mail versturen naar de ontvanger, is een oplossing met forse haken en ogen. 

Ger Deleij, bestuurder FNV Publiek Belang: ‘Als eenzijdig wordt ingezet op digitalisering, wordt die zodanig aangejaagd dat de werkgelegenheid alsnog onbeheersbaar snel verdwijnt.  We roepen de politiek dan ook op om geen barrières op te werpen tegen de bezorging van post op het huisadres. Dat is immers de kern van de dienstverlening. Ook de meeste consumenten zitten niet te wachten op een nog vollere en onoverzichtelijke e-mail inbox. Hoe vaak ontsnapt daarin niet iets aan de aandacht, iets dat je dan veel later, soms te laat, pas weer ‘terugvindt’.’

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites goed te laten functioneren. Deze cookies gebruiken net als de statistische cookies geen persoonsgegevens. Met jouw toestemming gebruiken we ook marketing cookies. Hieronder kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies.

Functionele cookies: zijn noodzakelijk voor de basisfunctionaliteit van de website. Deze kunnen niet worden uitgeschakeld.

Statistische cookies

:

helpen ons te begrijpen hoe bezoekers onze website gebruiken (paginaweergaven, klikgedrag). Deze gegevens worden anoniem gemeten en gedeeld met drie externe partners.

Marketing cookies

:

worden gebruikt om onze diensten via online advertenties onder de aandacht te brengen. Bij acceptatie van marketing cookies delen wij je persoonsgegevens met vier externe partners voor retargeting en advertentiepersonalisatie.

Kijk voor meer informatie op onze cookiepagina.