Gevolgen van de Wnra voor het GO

Meld je aan voor een 1-daagse-bijscholing

Door Redactie 16 april 2019

Op 1 januari 2020 wordt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) ingevoerd. Dit heeft gevolgen voor het Georganiseerd Overleg (GO). Daarom organiseert FNV Overheid een bijscholing over de belangrijkste gevolgen van de Wnra en waar het GO en de or de komende tijd mee aan de slag moeten gaan. Kijk waar de lesdagen zijn en meld je aan.

Gevolgen Wnra voor GO

Op individueel niveau betekent de invoering van de Wnra dat ambtenaren een arbeidsovereenkomst krijgen op basis van het civiele arbeidsrecht. Op collectief niveau betekent het onder anderen dat het overlegstelsel zal veranderen. Het Georganiseerd Overleg (GO) zoals we dat nu kennen zal worden vervangen door Lokaal Overleg (LO). Voor de gemeenten is dit al akkoord, voor de provincies en waterschappen zijn we hierover nog in onderhandeling. 2019 is een overgangsjaar. Dat wil zeggen dat er regelingen, ook voor het Lokaal Overleg zelf, omgezet moeten worden.

Onderwerpen bijscholing

In deze 1-daagse bijscholing komt het volgende aan bod:

• De gevolgen van de Wnra: juridische kaders van het arbeidsrecht (o.a. ontslagrecht) en het cao-recht (van rechtspositie naar cao en personeelshandboek).
  • Overgangsperiode van GO naar LO: wat moet er geregeld worden?
  • Wat zijn de gevolgen voor de rollen en taken van LO, or en werkgever? Wat moet daar voor geregeld worden?

Voor wie is de training?

De training is bedoeld voor: kaderleden die actief zijn in gemeenten, GO-leden en OR-leden. Voor provincies en waterschappen is er nog geen Wnra-akkoord. Ook voor deze doelgroep is het grootste deel van de training relevant en ook de kaderleden in deze organisatie zijn welkom.

De training is alleen toegankelijk voor FNV-leden. Er zijn dan geen kosten aan verbonden.

Bevestiging van aanmelding ontvang je uiterlijk 2 weken voor de training.

De data en locatie van de trainingen zijn:

Alle trainingen duren van 10.00-16.00 uur en zijn inclusief lunch. Er is per training plek voor 20 tot 25 deelnemers.

Meld je aan

Vragen?

Neem contact op met sara.meijknecht@fnv.nl

Kun je nu niet deelnemen? In september geven we de scholing opnieuw. Dan zijn de trainingen op andere locaties. Waarschijnlijk Rotterdam en Amsterdam.