Gevolgen van de Wnra voor het GO

Meld je aan voor een 1-daagse-bijscholing

Door Redactie 15 juli 2019

Op 1 januari 2020 wordt de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) ingevoerd. Dit heeft gevolgen voor het Georganiseerd Overleg (GO). Daarom organiseert FNV Overheid een bijscholing over de belangrijkste gevolgen van de Wnra en waar het GO en de or de komende tijd mee aan de slag moeten gaan. Kijk waar de lesdagen zijn en meld je aan.

Gevolgen Wnra voor GO

Op individueel niveau betekent de invoering van de Wnra dat ambtenaren een arbeidsovereenkomst krijgen op basis van het civiele arbeidsrecht. Op collectief niveau betekent het onder anderen dat het overlegstelsel zal veranderen. Het Georganiseerd Overleg (GO) zoals we dat nu kennen zal worden vervangen door Lokaal Overleg (LO). Voor de gemeenten en provincies is dit al akkoord, voor de waterschappen zijn we hierover nog in onderhandeling. 2019 is een overgangsjaar. Dat wil zeggen dat er regelingen, ook voor het Lokaal Overleg zelf, omgezet moeten worden.

Onderwerpen bijscholing

In deze 1-daagse bijscholing komt het volgende aan bod:

• De gevolgen van de Wnra: juridische kaders van het arbeidsrecht (o.a. ontslagrecht) en het cao-recht (van rechtspositie naar cao en personeelshandboek).
  • Overgangsperiode van GO naar LO: wat moet er geregeld worden?
  • Wat zijn de gevolgen voor de rollen en taken van LO, or en werkgever? Wat moet daar voor geregeld worden?

Voor wie is de training?

De training is bedoeld voor kaderleden die actief zijn in gemeenten en provincies, GO-leden en or-leden. Hoewel er voor waterschappen nog geen Wnra-akkoord is, is het grootste deel van de training ook relevant als je bij een waterschap werkt. Dus ook dan ben je van harte welkom.

De training is alleen toegankelijk voor FNV-leden. Er zijn dan geen kosten aan verbonden. Voor elke datum en locatie geldt: vol is vol.

Bevestiging van aanmelding ontvang je uiterlijk 2 weken voor de training.

Praktische informatie

De training duurt van 10.00 tot 16.00 uur. Wij zorgen voor de lunch. Op de volgende data zijn er weer trainingen:

• Maandag 23 september, Amsterdam, Derkinderenstraat 2-8, 1062 DB (deze training zit vol)
  • Dinsdag 24 september, Eindhoven, Dr. Cuyperslaan 47, 5622 MA
  • Woensdag 25 september, Utrecht, Varrolaan 100, 3584 BW (deze training zit vol)
  • Donderdag 26 september, Rotterdam, Pegasusweg 200, 3067 KX
  • Maandag 30 september, Zwolle, Koggelaan 3a, 8017 JH

Meld je aan

Vragen?

Neem contact op met sara.meijknecht@fnv.nl