Genormaliseerde cao Gemeenten een feit

Door Redactie 15 februari 2019

Door de komst van de Wet normalisering rechtspositie ambtenaren (Wnra) per 1 januari 2020 moeten diverse cao’s herschreven worden. Geen eenvoudige klus maar voor de huidige cao Gemeenten (CAR-UWO) is het gelukt.

Ondertekening februari 2019 genormaliseerde cao Gemeenten

Op 15 februari hebben de vakbonden FNV, CNV en CMHF en de werkgever VNG (Verenging Nederlandse Gemeenten) de genormaliseerde cao-tekst ondertekend.

In oktober 2018 hadden de vakbonden voorgenomen afspraken gemaakt met de VNG over de omzetting van de rechtspositie CAR-UWO naar de cao Gemeenten. De leden hebben hun stem laten horen en na hun akkoord ligt er nu een duidelijke tekst voor een cao Gemeenten die volledig past binnen het civiele recht. Bert de Haas, bestuurder FNV: ‘We zijn tevreden over de uitkomst. De arbeidsvoorwaarden blijven behouden. En deze tekst is voor de ambtenaar een stuk begrijpelijker dan de tekst van de CAR-UWO.’

Nu kunnen dan ook de lokale voorbereidingen richting 1 januari 2020, het moment waarop de Wnra in werking treedt, binnen gemeenten van start. Zo heeft de nieuwe wet invloed op het georganiseerde overleg (GO) tussen vakbonden en werkgever. Daarom organiseert FNV Overheid een bijscholing over de belangrijkste gevolgen van de Wnra en waar het GO en ook de ondernemingsraad de komende tijd mee aan de slag moeten gaan.

Lees meer over de cursus en meld je aan