Regionale omroepmedewerkers ontvangen substantiële nabetalingen

Inmiddels ruim honderd nabetalingen dankzij FNV

Sander Wageman
Door Sander Wageman 14 juli 2023

Een groep van achttien vakbondsleden ontvangt een substantiële nabetaling op grond van de cao over de jarenlange periode dat ze via bemiddelaar Tentoo bij diverse regionale omroepen werkten.

De meeste regionale omroepen maakten jarenlang via Tentoo gebruik van arbeidsconstructies op basis van het zogenoemde rariteitenbesluit. Hierdoor werkte vast personeel zij aan zij met Tentoo’ers. Ze deden hetzelfde werk maar met andere arbeidsvoorwaarden. Op verzoek van de FNV onderzocht de Arbeidsinspectie de constructie en die oordeelde vorig jaar dat Tentoo werknemers ter beschikking stelde.

Goede afspraken

De regionale omroepen zijn al in 2021 onder druk van de FNV gestopt met het inhuren van personeel via Tentoo. Er werden sindsdien een kleine honderd nabetalingen gedaan aan omroepmedewerkers die via de bemiddelaar werkten. Daar zijn er nu dus achttien bijgekomen. Anja Dijkman, bestuurder FNV Flex: ‘Uiteindelijk hebben we in constructief overleg met Tentoo en de omroepen goede afspraken kunnen maken zodat een gang naar de rechter niet meer nodig was’.

Campagne ‘Achter de schermen vandaan’

In 2018 is FNV gestart met de campagne ‘Achter de schermen vandaan’. Deze campagne leidde ertoe dat vanaf het voorjaar van 2021 omroepmedewerkers alleen nog werkzaam zijn op basis van een arbeidsovereenkomst of als zzp’er. Voor zzp’ers zijn er bovendien minimale tariefafspraken vastgelegd in een Fair Practice Code. Deze campagne maakt inmiddels onderdeel uit van de FNV campagne ‘Vast & Zeker’ met als doel het aanpakken van schijnzzp- en doorgeslagen flex.