Oproep uitzendkrachten pakketdepots aan PostNL

‘Wij eisen een vast contract en hoger loon’

Door Redactie 25 oktober 2022

Vandaag verrasten uitzendkrachten van PostNL pakketdepots uit het hele land de onderhandelingsdelegatie van PostNL tijdens de cao-onderhandelingen. De uitzendkrachten uit onder andere Den Bosch, Almere, Ridderkerk en Dordrecht zijn boos, omdat ze niet gewaardeerd worden voor het belangrijke werk dat ze doen.

Al 10 jaar uitzendkracht

De onderhandelingen lopen al een tijdje, maar PostNL komt niet verder dan een tragisch loonbod. Ook heeft PostNL aangegeven dat ze wel uitzendkrachten in dienst wil nemen, maar niet op de pakketdepots, waar de pakketjes gesorteerd worden. Daar werkt PostNL voor 90% met uitzendkrachten. Deze uitzendkrachten werken soms al jaren voor PostNL. Janusz, al 10 jaar uitzendkracht voor PostNL: ‘Ze weigeren ons in vaste dienst te nemen. Ze zeggen dat ik hier ben om piek en ziek op te vangen, maar ondertussen werk ik al ruim 10 jaar achter elkaar voor PostNL.’
Uit onderzoek van FNV blijkt dat de helft van de mensen al meer dan 2 jaar voor PostNL werkt. 30% 3 jaar of langer. Door middel van draaideurconstructies kunnen mensen steeds terugkomen na een onderbreking van een half jaar.

Niemand wil dit zo

Marianne Jekkers, FNV Flex: ‘Na het rapport van Borstlap, het SER-advies en de hoofdlijnenbrief van de minister is wel duidelijk dat niemand in Nederland dit zo wil. Structureel werk moet door mensen direct in dienst bij de inlener gedaan worden met een contract voor onbepaalde tijd. Dit geldt dus ook voor de mensen die in de pakketsorteercentra werken bij PostNL.’ PostNL geeft in de onderhandelingen aan dat zij kostte wat het kost willen vasthouden aan hun businessmodel waarbij ze structureel werk laten doen door uitzendkrachten.

Verschil vast en flex

Er zijn grote verschillen tussen de vaste en tijdelijke krachten bij PostNL. De uitzendkrachten bouwen nauwelijks pensioen op en krijgen te maken met intimidatie door de uitzendbureaus. Daarnaast zitten zij veelal in de onderste loonschalen. Door de draaideurconstructie beginnen ze steeds weer onderaan. Een beginnend pakketsorteerder verdient € 10,65, met het voorstel van PostNL komt dat uit op € 11,08 . Jekkers: ‘Dat is nog een stuk minder dan het minimumloon per 1 januari 2023. De mensen zijn het zat: zij zetten zich dag en nacht in om de pakketten op tijd bij mensen te krijgen, maar zelf kunnen ze hun rekeningen niet meer betalen.’

Tragisch

Michel, uitzendkracht: ‘Met het salaris van PostNL kunnen we niet rondkomen, alles wordt duurder, wij verdienen het minst van Nederland. En dat terwijl PostNL vorig jaar zoveel winst heeft gemaakt. Daar hebben alleen de aandeelhouders van geprofiteerd.’
FNV vindt het tragisch dat PostNL niet haar verantwoordelijkheid neemt en haar medewerkers een leefbaar loon betaalt.

De uitzendkrachten hopen dat de actie van vandaag bijdraagt aan meer begrip bij de top van PostNL en een betere cao voor PostNL. FNV roept het publiek op om de harde werkers van PostNL te steunen door een petitie te tekenen.

Factsheet cao PostNL