FNV Flex eist goede en eerlijke uitzend-cao

Uitzendkrachten overhandigen eisen aan werkgevers

Door Redactie 30 maart 2022

Bijna duizend uitzendkrachten hebben de FNV cao-enquête ingevuld. Daarmee heeft FNV Flex de eisen voor een goede uitzend-cao op papier gezet. Op 31 maart overhandigden de uitzendkrachten Tjalling, Yvonne, Richard en Agata de voorstellenbrief aan de werkgeversorganisaties ABU en NBBU.

Mensen aan tafel

Draaideur

Richard vertelde wat het met hem doet, als je steeds na 6 maanden met vakantie-ww wordt gestuurd en daarna weer terug mag komen. Door deze draaideur krijgt hij nooit een vast contract en blijft hij altijd in onzekerheid leven. Hier wil hij ook wel een keer van af, van die eeuwige onzekerheid en de korte horizon van een paar maanden.

Dezelfde arbeidsvoorwaarden

Tjalling vertelde dat hij in de afgelopen tientallen jaren duizenden en duizenden euro’s erbij ingeschoten is doordat op hem als uitzendkracht net een ander loon werd toegepast dan op de vaste werknemers. Dat is oneerlijk en dat moet nu eindelijk eens veranderen zei hij.

Werk en privé

Yvonne vertelde dat het ook voor uitzendkrachten belangrijk is om te weten wanneer je werkt en daar invloed op te hebben. Ook maakt zij zich ontzettend zorgen over de slechte pensioenopbouw voor uitzendkrachten, die voor vrouwen vaak nog eens extra slecht uitpakt.

Huisvesting

Agata vertelde over de schrijnende situatie waarin arbeidsmigranten zitten, die vaak als uitzendkracht werken. Als ze hun baan kwijt raken, zijn ze ook meteen hun huis kwijt.

Onze voorstellen

Dat moet echt anders. Daarom leggen wij de volgende eisen op tafel bij de werkgevers:

• Dezelfde arbeidsvoorwaarden als vaste krachten
  • Sneller recht op een vast contract
  • Een goed pensioen
  • Geen wachtdagen bij ziekte
  • Geld en tijd voor scholing
  • Betere reiskostenvergoeding
  • Wettelijke ontslagvergoeding direct uitkeren
  • Inspraak in je werkrooster

De uitgebreide tekst van de voorstellenbrief vind je hier

Steun jij deze eisen?

Teken de petitie voor een goede uitzend-cao

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.