FNV boekt weer succes in strijd tegen onderbetaling bij regionale omroepen

facet hoofdkantoor FNV
Door Persvoorlichting 5 juni 2020

Net voor corona stuurde FNV, samen met twee omroepmedewerkers, een sommatie aan de regionale omroepen AT5 en NH Media en administratiekantoor Tentoo. Ze eisten een vast contract en terugbetaling van in totaal ruim 50 duizend euro achterstallig loon. ‘We zijn heel blij dat we nu een doorbraak hebben bereikt in onze strijd tegen schijnopdrachtgeverschap bij de regionale publieke omroep’, zegt Lisa Blaas van FNV Flex & Naleving verheugd.

‘Want de coronacrisis laat weer eens duidelijk zien wie de meest kwetsbare werkers zijn op de arbeidsmarkt.’

Afspraken met AT5 en NH Media

Samen met At5 en NH media heeft FNV afgesproken dat er voortaan drie smaken komen en niet meer. Structureel werk in dienst, uitzendkrachten alleen voor ziek en piek en échte zzp’ers die een fatsoenlijk tarief kunnen afspreken. Blaas: ‘Op deze manier zal er een einde komen aan de schijnconstructies via Tentoo. Voor een groep omroepmedewerkers komt er eindelijk een vast dienstverband in zicht.’ Het 3-smaken beleid sluit aan bij het advies van de Commissie Borstlap. Die concludeerde in januari dat fundamentele veranderingen op de arbeidsmarkt noodzakelijk zijn. Omdat er een zorgelijke en groeiende kloof tussen werkenden is ontstaan.

De twee vakbondsleden die met FNV de sommatie stuurden, krijgen na respectievelijk 20 en 26 jaar werken voor de regionale omroep een vast dienstverband als regisseur. Blaas: ‘Ze zijn enorm blij dat ze hun werk bij AT5/NH Media kunnen voortzetten met eerlijke arbeidsvoorwaarden en toekomstperspectief. Ze houden van hun vak, maar voelden zich jarenlang tweederangs medewerkers. Ze kunnen nu bijvoorbeeld betaald op vakantie net als hun directe collega’s in dienst bij de omroep.’

Fatsoenlijke minimumtarieven voor zzp-ers

Blaas: ‘We zijn ook in gesprek met de regionale omroepen over minimumtarieven voor ZZP-ers. Want we zijn het met elkaar eens; een zzp-er kan niet goedkoper zijn dan iemand met vergelijkbaar werk in dienst. Iets wat nu nog veelvuldig voorkomt.’

Nabetalingen

De claim voor de nabetaling van achterstallig loon ligt nog bij Tentoo. In het afgelopen jaar zijn er al verschillende vorderingen van FNV en NVJ leden nabetaald. Het gaat om achterstallig loon, reiskosten, pensioen en onterecht ingehouden commissies.

Tentoo

Verschillende regionale omroepen geven aan niet meer met Tentoo te willen samenwerken in de toekomst. Omroep Limburg is al gestopt. Ook de overkoepelende RPO (regionale publieke omroep), die naar aanleiding van de sommatie een eigen onderzoek instelde, heeft laten doorschemeren dat 'ook zij denken dat voor de huidige, onechte, zzp-constructies geen plaats meer is bij de regionale omroepen'.

Publiek geld

Blaas: ‘Dit is echt een belangrijke stap voorwaarts in het beëindigen van schimmige arbeidsconstructies en schijnopdrachtgeverschap bij de (regionale) omroepen. Een gelijk speelveld komt hierdoor in zicht en we zijn erg blij dat zowel NH Media, AT5 als de RPO onze visie onderschrijven. Gelijk werk, gelijk loon, gelijke kosten. Wel zo netjes, de omroepen worden immers met publiek geld gefinancierd.’

De FNV streed eerder met succes tegen payroll constructies bij de omroep. De vakbond blijft strijden voor eerlijke arbeidsvoorwaarden voor iedereen waarbij de cao als basis geldt. En voor ‘Gelijk werk, gelijk loon, gelijke kosten’. Blaas: ‘Er heerst veel angst, daarom zijn we extra blij dat ons vakbondswerk loont. Dankzij onze leden die hun nek uitstaken en hebben doorgezet.’