Frustratie loopt op bij cao-traject ABN-AMRO

Forse kritiek op loonvoorstel van ABN-AMRO

Door Redactie 11 maart 2024

De start van de cao-onderhandelingen twee weken geleden was frustrerend. De cijfers over 2023 en vooruitzichten voor 2024 zijn uitstekend maar toch presteerde ABN-AMRO het om een loonvoorstel te doen dat niet eens in de buurt kwam van 5%. En dat terwijl we bij de andere banken en andere financiële instellingen toch echt veel betere percentages hebben voorbij zien komen.

cao-traject ABN-AMRO

Natuurlijk, het was een openingsbod en nog niet het eindresultaat. Toch besloten we samen met de andere vakbonden om ABN-AMRO naar huis te sturen en om nog maar eens over het loonvoorstel na te denken. De forse kritiek op het loonvoorstel van de bank werd zoals verwacht door jullie gedeeld.

Op zoek naar nieuw perspectief

Op 4 maart jl. was een tweede dag van onderhandelingen en natuurlijk stond die dag in het teken van veel praten voor en achter de schermen om te kijken of we enig perspectief konden ontdekken om de onderhandelingen nu wel door te zetten. Er is door de bank feitelijk geen nieuw loonvoorstel gedaan, maar de onderhandelingsdelegaties van de vakbonden hebben onderling besloten dat we op basis van de gesprekken voldoende aanknopingspunten hebben om de hele lange lijst met andere onderwerpen (naast loon) te gaan bespreken met de bank.

Haperende gesprekscyclus

Het was daarom des te spijtiger om te moeten concluderen dat de twee onderwerpen die we als eerste wilden behandelen, een verbetering van het ziekengeld in het 1e ziektejaar en het introduceren van een 80-90-100 regeling, door ABN AMRO onvoldoende waren voorbereid, zodat de tweede onderhandelingsdag uitging als een nachtkaars. Niet te lang getreurd over de start van het proces, wat ons betreft. We moeten en gaan door in jullie belang.

Vervolgstappen

Op donderdag 14 maart praten we weer verder. Op de agenda staat dan pensioen. De contractkeuze is gemaakt nu volgt de intensieve studie naar de precieze inrichting van de regeling die vanaf 2027 gaat gelden voor jullie. We houden jullie graag op de hoogte!