Teken de petitie voor een goede cao Achmea

Op de bres voor koopkrachtbehoud en goede pensioenregeling

Door Redactie 29 november 2023

De salarissen bij Achmea blijven flink achter. Vanaf oktober 2022 tot nu zijn de prijzen met 13,6% gestegen. In diezelfde periode heb jij slechts 1% salarisverhoging gehad. Het gevolg is een enorm koopkrachtverlies voor jou. Daar werk je toch niet voor?! Teken nu de petitie.

Compensatie voor koopkrachtverlies

FNV Finance wil dat het grote koopkrachtverlies van de afgelopen cao wordt gecompenseerd. Het salarisbod van Achmea is veel te laag. Jouw werkgever biedt nog minder dan de helft van het koopkrachtverlies.

Nieuwe pensioenregeling

We onderhandelen ook al geruime tijd over de nieuwe pensioenregeling. De nieuwe pensioenregeling is nodig omdat als gevolg van de nieuwe pensioenwet alle bestaande regelingen omgevormd moeten worden naar regelingen volgens de nieuwe wet.

Twee keuzes

De nieuwe wet geeft twee keuzes:

• Solidaire regeling
  • Flexibele regeling

FNV kiest voor solidaire regeling

De solidaire premieregeling komt het dichts in de buurt van de jullie huidige regeling. Daarom kiest de FNV voor deze regeling. Dit is een regeling waarbij solidariteit tussen leeftijdsgroepen en tussen werkenden en gepensioneerden blijft bestaan. En waarbij de grotere risico’s van het nieuwe systeem zo goed mogelijk beperkt worden met een solidariteitsreserve.

Achmea kiest voor flexibele regeling

Helaas wil Achmea daar niet in mee gaan. Zij vindt een flexibele premieregeling moderner klinken. Ja, in dat systeem zijn er meer keuzes, maar die keuzes zijn beperkt: meer of minder risicovol beleggen (keuze uit drie). Meer informatie over pensioenen

Fiscaal maximale pensioenpremie

In de nieuwe wet is vastgelegd wat de fiscaal maximale pensioenpremie is. Dit is 30% voor het ouderdomspensioen. Achmea heeft nu ook een fiscaal maximale pensioenregeling (maximale opbouw).

De FNV wil een regeling met een pensioenpremie van 30%. Ook hier wil Achmea niet in meegaan. Ze wil maximaal 28% betalen, dan wel 30% premie. Dit betekent dat jij dan 2% extra werknemerspremie moeten betalen.

Niet akkoord met voorstel

Wij zijn niet akkoord gegaan met dit voorstel van Achmea. Waarom zouden werknemers meer pensioenpremie gaan betalen als de werkgever met 30% premie al minder hoeft te betalen dan nu?! We zijn er nog lang niet.

Teken de petitie

Om de werkgever duidelijk te maken dat dat het zo niet gaat, zijn we een petitie gestart voor een goede cao met koopkrachtbehoud en een pensioenregeling met 30% pensioenpremie.

Wil jij ook?

• dat Achmea zorgt voor koopkrachtherstel voor de salarissen;
  • dat Achmea de fiscaal maximale premie voor de pensioenen betaalt (30%).

Teken de petitie!