Geef je mening over het onderhandelingsresultaat cao Zorgverzekeraars

Stemmen kan tot en met 7 oktober

Door Redactie 26 september 2019

FNV Finance heeft een onderhandelingsresultaat bereikt over de cao voor de Zorgverzekeraars 2019-2020. Als FNV-lid kun je nu je mening geven over het resultaat. Maar, we leggen je eerst uit wat het resultaat voor jou betekent.

Geef je mening over het onderhandelingsresultaat cao Zorgverzekeraars

Loonsverhoging

De nieuwe cao loopt van 1 juli 2019 tot en met 30 september 2020 (15 maanden). Je krijgt met terugwerkende kracht een loonsverhoging van 3,0% per 1 juli 2019. Per 1 juli 2020 volgt nog een verhoging van 0,75%.

Pensioen

Mede vanwege de extreem lage rente en de aanbevelingen van de commissie parameters (Dijsselbloem) was het pensioenvraagstuk een belangrijk thema aan de onderhandelingstafel. De premie voor je pensioen wordt fors hoger. Afgesproken is dat werkgevers een deel van deze verhoging financieren. De rest wordt gefinancierd uit de toeslag van 2,85% van de loonsom die wordt betaald voor extra indexatie.

Er wordt 1,85% van deze toeslag ingezet om de premiestijging op te vangen. Deze 1,85% van de loonsom zou in de huidige praktijk met de lage rentes ongeveer 0,4% indexatie betekenen. Hierdoor blijft de werknemerspremie - ondanks de hogere pensioenkosten voor 2020 - ongewijzigd.

Sabbatical regeling

Je krijgt vanaf 1 januari 2020 de mogelijkheid om een sabbatical aan te vragen. De sabbatical duurt minimaal 2 en maximaal 3 maanden. Tijdens de sabbatical loopt de pensioenopbouw gewoon door en wordt 40% van het salaris doorbetaald. Medewerkers mogen 1 keer in de 7 jaar een sabbatical opnemen. Voor medewerkers die 10 jaar voor de AOW-leeftijd zitten, geldt dat zij de sabbaticalperiode ook niet aaneengesloten kunnen opnemen. Zij kunnen bijvoorbeeld 1 dag per week minder werken met sabbatical-verlof.

Er is meer...

We hebben ook afspraken gemaakt over:

• De ontwikkeling van werknemers.
  • Een vergoeding voor het laten maken van een financiële foto.
  • Mantelzorg.
  • Beëindiging van het dienstverband bij arbeidsongeschiktheid.

Geef je mening

Jouw mening is belangrijk. Laat weten wat jij van dit resultaat vindt. Je kunt tot en met 7 oktober stemmen.

Breng je stem uit