Mooie nieuwe cao bij a.s.r.

2,25 % loonsverhoging en afspraken voor ouderen

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 13 januari 2021

De FNV heeft met a.s.r. een nieuwe cao afgesproken voor de circa 4.500 werknemers van de verzekeraar. Daarin gaan de lonen dit jaar en volgend jaar omhoog met 2,25%. Aukje Falger, bestuurder van FNV Finance: ‘Dat is een mooie loonsverhoging. De medewerkers krijgen hem ook in één keer en niet versnipperd over het jaar.

FNV en a.s.r. akkoord over nieuwe cao

Falger is verder blij met de regelingen voor oudere werknemers. ‘Zij kunnen eerder stoppen met werken, maar bijvoorbeeld ook vanaf hun zestigste iedere week een dag sabbatical opnemen. Zo halen zij eerder gezond hun pensioen.’

Dit hebben wij onder andere afgesproken:

• De cao loopt twee jaar, van 1 januari 2021 tot en met 31 december 2022.
  • Een structurele loonsverhoging van 2,25% per 1 maart 2021 en nog een keer 2,25% per 1 maart 2022.
  • Een eenmalige uitkering van € 300 bruto in februari 2021.
  • Een thuiswerkvergoeding van € 30 per maand bij een fulltime dienstverband.
  • Eerder stoppen met werken voor oudere werknemers (net als in de onlangs afgesloten cao Verzekeringsbedrijf).
  • Werknemers kunnen eens per vijf jaar (deels doorbetaald) een sabbatical opnemen van maximaal drie maanden.
  • Werknemers mogen de sabbatical vanaf hun 60e ook in losse dagen opnemen. Bijvoorbeeld één dag per week.

Leden FNV mogen stemmen

De FNV legt dit akkoord nu eerst voor aan haar leden. Die mogen stemmen over de cao.