Blij met nieuwe cao verzekeraars: meer loon en afspraken over eerder stoppen

‘Dit geeft de mensen rust over hun arbeidsvoorwaarden’

portret Peter te Lintel Hekkert
Door Peter te Lintel Hekkert 07 januari 2021

Goed nieuws voor werknemers van verzekeringsbedrijven: die hebben een nieuwe cao. De leden van de FNV stemden deze week met grote meerderheid in met het onderhandelingsresultaat dat wij hebben afgesproken met het Verbond van Verzekeraars en de andere vakbonden.

FNV blij met akkoord cao verzekeringsbedrijven

'Het is een heel moderne cao, heel eigentijds', zegt Gerard van Hees, bestuurder van FNV Finance. ‘Ik ben hier blij mee, deze cao geeft de mensen in de verzekeringsbranche voor het komende jaar rust over hun arbeidsvoorwaarden.’

Dit hebben we onder andere afgesproken:

• De cao Verzekeringsbedrijf loopt van 1 januari tot en met 31 december 2021.
  • Hij geldt voor 15.000 tot 20.000 mensen die werken in de verzekeringsbranche.
  • Zij krijgen een loonsverhoging van 2,25%; eerst 1,5% per 1 februari en dan nog 0,75% per 1 juli.
  • Oudere werknemers kunnen drie jaar eerder stoppen, tegen een jaarlijkse vergoeding van € 21.200. Daar stond ooit een boete op, maar dankzij het pensioenakkoord is dat niet meer zo.
  • Kaderafspraken over thuiswerken, kantooraccessoires en vergoedingen. Per verzekeringsmaatschappij worden deze ingevuld, meestal door de or.

De eerste in de financiële sector

Gerard van Hees: ‘Die afspraak over dat eerder stoppen is een hele mooie afspraak. Deze cao is de eerste in de hele financiële sector waarin we dit hebben geregeld voor werknemers. Ook vind ik die 2,25% een prima loonafspraak. Het is misschien minder dan de vorige keer, maar we hebben wel te maken met corona en in dat licht is dit goed.’

Vergoedingen voor thuiswerken

‘Met de afspraken over tijd- en plaatsonafhankelijk werken, thuis of ergens anders dan op kantoor, hebben we een kader aangegeven waarbinnen dingen geregeld moeten worden zoals bijvoorbeeld dagvergoedingen en vergoedingen voor spulletjes.’