Veelgestelde vragen over de cao-onderhandelingen Bouw en Infra 2025

Hier lees je de antwoorden

Redactie
Door Redactie 24 januari 2025

Hier vind je antwoorden op de meestgestelde vragen tijdens de cao-onderhandelingen. Deze lijst wordt de komende tijd aangevuld. Heb je ook een vraag? Stuur dan een mail naar bouw@fnv.nl.

Dit betekent dat de gesprekken tussen werkgevers en vakbonden tijdelijk zijn gepauzeerd. We zijn voorlopig uitgepraat met werkgevers.

De komende tijd gebruiken we om met jullie in gesprek te gaan over de status van de onderhandelingen en de vervolgstappen.

Werkgevers willen niet met ons praten over onze voorstellen. In deze tabel zie je onze voorstellen en hoe werkgevers hierop reageren.

De komende periode halen wij informatie op bij de achterban. Ook voeren we acties om de druk onder werkgevers te verhogen. Wanneer we weer aan tafel gaan is nog onbekend.

Wij zijn op pad gegaan met een pakket met cao-voorstellen waarover jullie (Bouwplaats- en UTA-werknemers) je eerder hebben uitgesproken. Wat er nu op tafel ligt, komt hierbij niet in de buurt. Dit is de tijd om een krachtig signaal af te geven aan werkgevers. Als je nu niet je stem te laat horen blijft het voorstel van de werkgevers wat het is. Spreek erover met je collega’s en ga met ons in gesprek.

Ook kan je meedoen aan de kerstkaarten-actie. Door jouw kaart te sturen, wens je niet alleen een fijne kerst, maar stuur je ook een duidelijke boodschap aan de werkgevers en de cao-onderhandelingstafel: wij verdienen betere afspraken in onze cao! 

Houd verder onze kanalen in de gaten en kom in de WhatsApp-Community. Hier houden we je op de hoogte van de laatste ontwikkelingen.

De afspraak is dat het nieuwe functie- en waarderingssysteem per 1 januari 2026 ingevoerd zal worden. Maar het systeem zorgt bij werkgevers voor veel onrust en stress. Wij zijn daarom welwillend geweest door met werkgevers mee te denken en het systeem niet in te voeren in ruil voor substantiële regelingen voor UTA. Die krijgen we niet. Vooralsnog gaat de invoering van het FUWA dus gewoon door. Mogelijk verandert dit wanneer de cao-onderhandelingen hervat worden.

Wij zijn op pad gegaan met een pakket met cao-voorstellen waarover jullie (Bouwplaats- en UTA-werknemers) je eerder hebben uitgesproken. Deze voorstellen hebben wij tijdens de eerste onderhandelingsronde overhandigd aan werkgevers. Er kunnen dus geen zaken meer aan toegevoegd worden.

Werkgevers willen dat het Tijdspaarfonds vrijwillig wordt. Dit leidt uiteindelijk tot afschaffing. De leden van de FNV willen dit niet. Het TSF heeft namelijk een paar grote voordelen.:

  • Het is voor veel mensen een goede spaarpot. Het gaat soms om forse bedragen die in het Tijdspaarfonds gespaard worden wat kan worden besteedt aan grote uitgaven.
  • Het geld staat op afstand van de werkgever, wat betekent dat jij je geld behoudt als je werkgever failliet gaat bijvoorbeeld. Het geld is dan al gestort.
  • Het is een manier om flexibel met je vakantiedagen om te gaan. Je kan bijvoorbeeld je vrije dagen “verkopen” aan je werkgever als je geen tijd hebt om ze op te nemen.

In de bouw hebben wij een vierdaagse werkweek voor 55+ (pdf).  Die is voordeliger dan de 80-90-100 regeling. Veel mensen komen niet aan een salarisverlaging van 10% bijvoorbeeld en je pensioenopbouw is ook 100%. Meer info hierover vind je in de flyer met veelgestelde vragen (pdf). 

Staken is een laatste middel om druk te zetten op werkgevers. Er zullen dus eerst andere acties plaatsvinden om de druk op werkgevers te vergroten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de kerstkaartenactie, zichtbaarheidsacties of stiptheidsacties. Als werkgevers geen gehoor geven, is het mogelijk dat er wordt overgegaan op stakingen. Daar moet dan eerst over gestemd worden door de leden van de FNV. 

Het recht op collectieve actie, en dus ook staken, is een fundamenteel recht. Actievoeren mag dus. Maar alleen leden van de vakbond hebben recht op een stakingsuitkering.

Via deze pagina kun je lid worden. Voor de eerste maanden betaal je maar 25 euro. Je kunt dan direct gebruik maken van de voordelen van het FNV-lidmaatschap.

Wist je dat er in de cao Bouw & Infra zelfs is afgesproken dat je werkgever een deel van de door jou betaalde vakbondscontributie vergoedt?

Jazeker. Naast dat je stem meetelt, en je recht hebt op een stakingsuitkering (mocht het zo ver komen), zijn er zeker nog andere voordelen van een lidmaatschap van de FNV.

  • Invloed op je arbeidsvoorwaarden
  • Persoonlijk advies over jouw werk en inkomen
  • Juridische hulp bij werk en inkomen
  • Hulp bij beroepsziekten en letselschade
  • Weten wat er speelt in je sector
  • Loopbaanadvies
  • Gratis Belastingservice
  • Kortingen met ledenvoordeel FNV

Naast ons zit het CNV, een vakbond waar wij goed mee samenwerken. Tegenover ons zitten twee werkgeversorganisaties. Dit is Aannemersfederatie Nederland en Bouwend Nederland. De AFNL vertegenwoordigt met name de gespecialiseerde onderaannemers, zoals stijgerbouwbedrijven of metselbedrijven. Namens AFNL zit er een ondernemer aan tafel. Bouwend Nederland vertegenwoordigt de grote en kleine aannemers. Vanuit Bouwend Nederland zitten er twee personen aan tafel, en drie ondernemers die een klein, middelgroot en groot bedrijf hebben.

Jazeker. Dagelijks krijgen wij veel vragen binnen over situaties die spelen bij jullie op de werkvloer. Deze vragen beantwoorden wij en behandelen we vertrouwelijk. Wij zullen nooit zomaar gegevens van jou delen met bijvoorbeeld een werkgever.

Dat ligt aan wat afgesproken wordt. Als er straks een akkoord ligt, waarin afgesproken is dat de loonsverhoging met terugwerkende kracht geldt, dan zal dit inderdaad zo zijn. Het is dus nog even afwachten wat het resultaat van de onderhandelingen gaat zijn.

Ja en nee. Alle looptijden kunnen afgesproken worden, maar dit gaat ons niet helpen. Dit verandert niet onze onderhandelingspositie.

Dat beginnen wij ons ook af te vragen. Er zijn meerdere onderzoeken gedaan. Denk aan het UTA-onderzoek, maar ook het onderzoek dat in het eindbod staat dat vorig jaar door jullie is goedgekeurd. Dit onderzoek heeft afgelopen jaar plaatsgevonden. Het was een diepgaander onderzoek, waarbij interviews hebben plaatsgevonden met HR-functionarissen. Twaalf bouwbedrijven hebben hieraan meegewerkt. De vragen waren bijvoorbeeld: “heb je een overwerkregeling binnen je bedrijf?” en “zo nee, zit overwerk dan in het salaris verwerkt?”. Negen van de twaalf bedrijven zegt dat ze geen regeling hebben voor overwerk. En dezelfde negen bedrijven zeggen ook dat het overwerk niet in het salaris is verwerkt. Deze bedrijven zijn geselecteerd door Bouwend Nederland.

Maar de werkgevers aan de onderhandeltafel zeggen nu dat hun achterban (blijkbaar andere werkgevers van de twaalf geïnterviewde bouwbedrijven) zeggen dat ze overwerk al betalen via verschillende regelingen. Denk aan een trekhaak een bijzondere kleur lak op de leaseauto, het betalen van een groter stuk pensioenpremie. Dit is volgens werkgevers de vergoeding voor overwerk en stellen daarmee dat ze overwerk al betalen.

Onderzoek na onderzoek wordt afgesproken tijdens de cao-onderhandelingen. En uit elk onderzoek blijkt dat er geen overwerkregeling is voor UTA. Het is dan ook heel frustrerend om aan de onderhandeltafel te horen dat werkgevers geen overwerkregeling willen, omdat ze dit al zouden betalen.

Wij vermoeden dat er bedrijven zijn, die vinden dat zij een salaris betalen waaruit zou moeten blijken dat daar een overwerk- en reisurenvergoeding in zou moeten zitten. Dit hebben ze nooit zo gebracht aan werknemers. Grotere werkgevers zeggen dat het mogelijk niet goed vastgelegd is in de personeelsreglementen en arbeidsovereenkomsten en dat als er een regeling in de cao komt, dat ze dan het gevoel hebben dubbel te moeten betalen.

Werkgevers denken ze door meer loon te betalen dan de cao, het overwerk al vergoeden. Werknemers denken dat dit niet zo is.

In de cao stat al dat structureel overwerk vermeden moet worden. Ook staat er dat werknemers niet verplicht kunnen worden tot het uitvoeren van overwerk. Toch gebeurt het. Wij willen een goede overwerkregeling, want zolang overwerk gratis is zal een werkgever niet nagaan hoeveel er wordt overgewerkt. Werkgevers zeggen ook dat zij geen opdracht geven tot het overwerk en dat het personeel hier zelf tot besluit. Maar het heeft met veel factoren te maken waar de werknemer helemaal niks aan kan doen: er is te veel werk aangenomen, er zijn te weinig collega’s, er zijn arbeidsmigranten die langere dagen willen maken, er is een betoncentrale die op bepaalde momenten het beton komt leveren. Zolang de overuren en reisuren gratis zijn, heeft de werkgever geen drijfveren om jou dichterbij huis te plaatsen, want je krijgt toch een goede auto. Ten tweede gaat de werkgever ook niet opletten of het personeel overloopt.

In het kader van de feestdagen zijn wij een kerstkaartenactie gestart. Door jouw kaart te sturen, wens je niet alleen een fijne kerst, maar stuur je ook een duidelijke boodschap aan de werkgevers en de cao-onderhandelingstafel: wij verdienen betere afspraken in onze cao! De kaarten kunnen niet meer verstuurd worden. We gaan de kaarten overhandigen aan werkgevers. Er zijn genoeg kaarten om er een overhandigingsactie van te maken, maar hoe en wanneer we dat gaan doen houden we nog even geheim.

Wij willen dat UTA-werknemers hetzelfde beloond worden als bouwplaatsmedewerkers. Denk hierbij aan een regeling voor overuren en reisuren. Ook is er een verschil in de hoogte van pensioenpremie. Bouwplaatsmedewerkers dragen minder premie af dan UTA-werknemers. Wij willen ook dat de reiskosten gelijkgetrokken moeten worden. We vragen eigenlijk dat mensen die in dezelfde omstandigheden werken, dezelfde arbeidsvoorwaarden hebben.

Bij stiptheidsacties ga je gewoon zoals normaal aan het werk. Als je je uren hebt gemaakt die je volgens je contract zou moeten werken, ga je naar huis. Je werkt dus niet langer dan wat je zou moeten doen. Werkonderbrekingen zijn kleine stakingen. Denk bijvoorbeeld aan de verlengde schaft. Je neemt dan in plaats van een halfuur een uur pauze. We bespreken dan met elkaar de stand van zaken van de onderhandelingen. Na deze acties zullen we pas overgaan tot stakingen. Staken is echt het laatste middel om druk op werkgevers te zetten.

Nee. Je werkgever hoeft niet eens te weten dat je lid bent. Het lidmaatschap bij een vakbond is een ‘bijzonder persoonsgegeven’ dat je werkgever volgens de AVG niet zomaar mag verwerken. Dit mag alleen als jij daar toestemming voor hebt gegeven. De werkgever mag het lidmaatschap van de vakbond wel verwerken als jij gebruik wil maken van de vergoeding voor een deel van de vakbondscontributie.

Ook is er een opzegverbod voor lidmaatschap van en werk voor vakbond. Dit betekent dat jij niet ontslagen mag worden omdat je lid bent van een vakbond.

 

Heb jij een andere vraag?

Heb je ook een vraag maar staat hij hier niet bij? Stuur dan een mail naar bouw@fnv.nl

Speciaal voor UTA

Ben jij UTA-werknemer? Op fnvuta.nl/cao vind je nog meer voor jou jou relevante informatie over de cao-onderhandelingen 2025 en kun je in contact komen met een van de UTA-consulenten.

Cookies op websites van de FNV

De FNV gebruikt functionele cookies die noodzakelijk zijn om de websites zo goed mogelijk te laten functioneren. Daarnaast maken we optioneel gebruik van statistische en marketing cookies. De functionele en statistische cookies maken geen gebruik van persoonsgegevens. De marketing cookies worden gebruikt voor het personaliseren van advertenties. Onderstaand kun je toestemming geven voor het gebruik van cookies. Voor meer informatie, of om op ieder moment je instellingen weer te wijzigen, kun je terecht op onze pagina over de cookies.

Functionele cookies: Cookies die nodig zijn om te zorgen dat de websites naar behoren functioneert.

Statistische cookies

:

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.

Marketing cookies

:

Deze cookies gebruiken we om de websites op jouw voorkeur af te stemmen.