Nieuwe cao voor de Timmerindustrie

Meerderheid van de leden stemt voor principeakkoord

portret Sabine de Vriend
Door Sabine de Vriend, cao-onderhandelaar 20 maart 2024

De afgelopen weken hebben de FNV-leden kunnen stemmen over het principeakkoord voor de nieuwe cao Timmerindustrie. Een meerderheid van ruim 95% heeft vóór gestemd. Dat betekent dat jullie met ingang van 1 maart 2024 een nieuwe cao hebben.

cao-ondertekening

De afspraken

• De looptijd is van 1 maart 2024 tot en met 28 februari 2025.
  • De lonen worden met 9,5% verhoogd. Met ingang van 1 maart 2024 worden de lonen met 6,5% verhoogd en op 1 oktober komt daar nog 3% bij.
  • De vakantietoeslag wordt verhoogd van 8,25% naar 8,33%.
  • De reiskostenvergoedingen voor woon-werkverkeer gaat omhoog. De tabel voor de reiskostenvergoeding vervalt.
    • Bij een afstand van 1 tot 5 kilometer is de reiskostenvergoeding € 1,00 per dag.
    • Bij 5 kilometer of meer is deze € 0,23 per kilometer enkele reis tot maximaal 30 kilometer.
  • Dat betekent bijvoorbeeld dat je recht hebt op: € 13,80, als je op 30 kilometer van je werk woont. € 0,23 x 30 kilometer heen (enkele reis) én voor de terugreis . Als je op 12 kilometer afstand woont, heb je recht op € 0,23 x 12 kilometer x 2 (heen en weer) =  € 5,52.
  • Vakbonden en werkgevers willen de regeling ZWT- Eerder stoppen met zwaar werk behouden. Werkgevers zullen daarvan de werkgeversvereniging VNO/NCW en Den Haag proberen te overtuigen.
  • De 7 standaard ATV-dagen worden 7 bovenwettelijke verlofdagen.
  • We hebben afspraken over een tropenrooster gemaakt, maar ook over individuele werktijden en mogelijkheden voor een 4-daagse werkweek.
  • Uitzendkrachten hebben na 1 jaar recht op een contract van minimaal 1 jaar.

Al deze afspraken, de werkafspraken en de details kun je teruglezen in het Principeakkoord.

Het vervolg

De loonsverhogingen zullen verwerkt worden. En alle afspraken komen in de cao-tekst. Wij melden de cao binnenkort bij het Ministerie van Sociale Zaken & Werkgelegenheid. Die moet de cao algemeen verbindend verklaren (ge'avvd). Pas als dat is gebeurd, is de cao verplicht voor alle werkgevers en hebben alle werknemers in de sector recht op de afgesproken loonsverhoging. De Timmerindustrie is een mooie branche om in te werken en met deze afspraken blijft dat ook zo in de toekomst. De nieuwe cao-tekst zal binnenkort beschikbaar zijn. De nieuwe cao-boekjes worden later verspreid.

Samen staan we sterker

Dus verspreid ook deze nieuwsbrief onder je collega’s.
En maak een collega lid van de FNV. Dat maakt onze positie bij volgende onderhandelingen nog sterker. En als dank ontvang jij een tientje.

Zonder leden geen vakbond en zonder vakbond geen cao! Werkgevers hebben gezien dat het menens was rondom deze cao-onderhandelingen. Veel collega’s hebben zich bij ons aangesloten en veel leden zijn actief bezig geweest in de bedrijven. Zij gingen het gesprek aan met hun collega’s en ook in de  WhatsAppgroep was het een levendige boel. Een goede cao komt niet uit de lucht vallen en daar is jullie hulp bij nodig. Sluit je aan en maak je collega’s lid. Zo kunnen we in de toekomst nog betere afspraken maken.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.