Onderhandelingsresultaat cao HVI met mooie loonsverhoging per 1 april

FNV-leden kunnen hier nu over stemmen

Door Redactie 22 februari 2024

Goed nieuws! We hebben een onderhandelingsresultaat bereikt voor de nieuwe cao Houtverwerkende Industrie. Uniek is dat deze al is afgesloten voordat de huidige cao is verlopen. Bovendien gaat de afgesproken loonsverhoging meteen per 1 april in. Onze leden kunnen tot en met 8 maart over dit resultaat stemmen.

Dit zijn de afspraken

• Looptijd: 15 maanden. Dus van 1 april 2024 – 1 juli 2025.
  • Loonsverhoging: per 1 april € 150 + 4% (gemiddeld ga je er hiermee per 1 april maandelijks 10% op vooruit, zie voorbeeldberekeningen verderop).
  • Reiskostenvergoeding: € 0,23 tussen 6 en 40 kilometer enkele reis. Ben je als werknemer op eigen initiatief verhuisd? En is de afstand van jouw woon-werkverkeer daardoor groter geworden? Dan blijft jouw reiskostenvergoeding vanaf 1 april niet langer meer gebaseerd op de reisafstand van vóór je verhuizing, maar wordt deze aangepast naar de nieuwe woon-werkverkeer afstand.
  • 80-90-100 regeling: De regeling is bedoeld voor werknemers in een productiefunctie, in een meewerkende leidinggevende functie rond het productieproces en voor medewerkers die meer dan 15 jaar een productiefunctie hadden.
  • Uitzendwerk: De werkgever is verplicht om te controleren of de uitzendkracht het juiste (cao)-salaris krijgt via het uitzendbureau. Daarnaast wordt de periode als uitzendkracht altijd als één overeenkomst voor bepaalde tijd beschouwd met een maximum van 12 maanden. Na deze periode van 12 maanden geldt het wettelijke regime van de ketenregeling. (Dat betekent dat een uitzendkracht na die 12 maanden-periode, nog 2 contracten kan krijgen óf wanneer het aantal tijdelijke contracten bij deze werkgever totaal 3 jaar heeft geduurd. Daarna gaat het contract over in een vast contract).

Rekenvoorbeelden

Hierbij een paar rekenvoorbeelden van je nieuwe brutoloon per maand.

Brutoloon nu 1-4-24: plus € 150 1-4-24: plus 4% Extra vanaf 1-4-24 Totaal in %
€ 2.500,- € 2.650,- € 2.756,- € 256,- 10,24
€ 2.800,- € 2.950,- € 3.068,- € 268,- 9,57
€ 3.000,- € 3.150,- € 3.276,- € 276,- 9,2

Snel resultaat met mooie loonsverhoging

Cao-onderhandelaar Peter Ansems is tevreden: ‘Ik ben blij dat we zo snel een akkoord hebben kunnen sluiten nog voordat de huidige cao is afgelopen. Ook goed dat we afgestapt zijn van het opknippen van de loonsverhogingen, de verhoging komt nu in 1 keer. En gelukkig geen eenmalige uitkeringen meer, daar schieten mensen niks mee op'.

Cao-commissie adviseert positief

Peter Ansems heeft het resultaat natuurlijk besproken met de cao-commissie. Hierin zitten FNV-leden die werken in de Houtverwerkende Industrie. Ook de cao-commissie is blij met het resultaat en legt dit dan ook positief aan de leden voor. Zij ontvangen thuis per e-mail (of post) een link naar het stemformulier.

Werkgevers hebben het begrepen

Onder meer de reuring van de leden in de WhatsAppgroep en de gesprekken tijdens onze bedrijfsbezoeken, zorgden ervoor dat werkgevers goed begrepen dat ze iets moesten doen om een inhaalslag op het loon te maken.

Samen bereiken we meer

Het heeft dus zin om betrokken en actief te zijn. Vertel dit ook aan je collega’s die nog niet lid zijn van de FNV. Natuurlijk kunnen alleen leden stemmen over het resultaat. Dus als je nog geen lid bent en je wilt ook je stem uitbrengen, ga dan naar fnv.nl/lidworden.

Vragen/contact

Heb je nog vragen over het onderhandelingsresultaat? Stuur dan een e-mail naar hvi@fnv.nl.

Geven inzicht in hoe onze bezoekers de websites gebruiken.