Alweer tweede week met acties in de Woondiensten

Den Haag en Uden trotseren de kou

Door Redactie 8 december 2023

Vorige week zijn we gestart met onze eerste acties voor een nieuwe, goede cao Woondiensten. In Utrecht en Groningen organiseerden de gezamenlijke bonden een vakbondsvergadering die tot onderbreking van het werk leidde. Deze week kwamen corporatiemedewerkers op ‘cao bijeenkomsten’ bij elkaar in Den Haag en Uden.

Den Haag: warme koffie was zeer welkom

Dinsdagochtend 5 december stonden de vakbondstentjes aan de achterzijde van Haag Wonen aan de Leeghwaterkade in Den Haag. Zo’n 60 vakbondsleden bij deze corporatie troffen elkaar buiten in de kou. Ook vanuit Staedion, HofWonen, Stedelink en Rondom Wonen waren collega’s aanwezig. Maar de belangrijkste aanwezige was deze ochtend Sinterklaas ‘himself’!

Sinterklaas was erbij

Sinterklaas kwam de corporatiemedewerkers ondersteunen in hun protest. Hij kreeg dit jaar immers zelf met de wooncrisis te maken doordat hij lange tijd geen Pietenhuis kon vinden.

Gezamenlijk zongen de aanwezigen hun eigen Sinterklaaslied:

Ohhhh, kom er eens kijken, of Aedes haar fatsoen weer vindt
koopkracht voor ons allen, dat hebben we verdiend!
De gasprijzen, die gaan omhoog, De boodschappen, we staan al droog
We willen er genoeg pegels bij, Toe Aedes, maak ons nu toch blij
Ohhhh kom er eens kijken, of Aedes haar fatsoen weer vindt
koopkracht voor ons allen, dat hebben we verdiend!
We vragen, Aedes denk nu toch mee, Met meestijgen zijn we al tevree
We vragen jullie toch echt niet veel, Zet niet het mes op onze keel
Ohhhh kom er eens kijken, of Aedes haar fatsoen weer vindt
een loonbod onder inflatie, hebben we NIET verdiend!

Uden: frietjes en een goed gesprek

Donderdagmiddag vond er een vakbondsvergadering plaats voor de deur van Area in Uden. Ruim 70 medewerkers van Area, Zayaz, Brabant Wonen, De Woonmeij en Woonveste kwamen samen. Onder het genot van een frietje gingen de aanwezigen uitgebreid met elkaar in gesprek. De stemming was duidelijk: dat koopkrachtherstel MOET er komen! In een reportage van Nieuwsuur (vanaf circa minuut 31:30) werd dit door een aantal corporatiemedewerkers nog eens duidelijk gezegd.

Bekijk hier de ‘Aftermovie’ van onze tweede actieweek!

Actievoeren dat doe je zo!

Actievoeren voor een betere cao doe je niet voor je lol. Dat doe je alleen als er niet meer onderhandeld wordt en als het echt niet anders kan. Daarbij is actievoeren ook best spannend. Het roept wellicht discussie(s) op met je collega’s (die tevreden zijn met 8% loonsverhoging). Of je leidinggevende begint je vragen te stellen waar je je ongemakkelijk bij voelt…

Om een actieperiode niet langer te laten duren dan nodig is, is het belangrijk dat de acties die je voert zoveel mogelijk effect hebben.

Denk er daarom aan dat je:

• het recht hebt om actie te voeren(!)
  • van tevoren geen melding maakt van je actie (dat hoeft ook helemaal niet)
  • in je eigen planning geen rekening houdt met de actie (op die manier ondermijn je namelijk zelf het effect van je actie)
  • geen verlof opneemt om actie te gaan voeren (als je actie voert mag de werkgever je niet vervangen door een externe medewerker in te huren; neem je verlof op dan mag dat wél)
  • flexibel en wendbaar bent in het actievoeren; zorg ervoor dat je als je vakbond daartoe oproept aanwezig bent bij acties (ook als de oproep kort voor een actie komt).

Heb je vragen? Of wordt je door je leidinggevende of werkgever onder druk gezet? Neem dan contact met ons op!

Wij gaan door!

Ook voor volgende week staan er alweer acties gepland. Deze acties zullen langzaamaan steviger van karakter worden. Ben je bereid om, samen met je collega’s over te gaan tot een langer durende werkonderbreking of staking? Laat het ons dan zo snel mogelijk weten via woondiensten@fnv.nl.