Werkgevers Afbouw slaan plank mis met loonbod

Herstel koopkracht ver weg, 27 november online bijeenkomst

Door Redactie 21 november 2023

Afgelopen maandag onderhandelden de vakbonden FNV en CNV Vakmensen voor de 4e keer met de werkgeversdelegatie van de NOA over een nieuwe cao Afbouw. We spraken over verschillende onderwerpen en eindelijk ook over het loon. Het resultaat: een discussie om verslechteringen tegen te gaan en een loonbod van de werkgevers waarmee de plank werd misgeslagen.

Verslechtering voor nieuwe werknemers

De werkgevers kwamen met een voorstel tot aanpassing van het loongebouw. Dit komt er in het kort op neer dat nieuwe werknemers op een veel lager salarisniveau zouden starten en er bovendien 2 jaar langer over gaan doen om aan het einde van het loongebouw te komen. We vinden het eerlijk gezegd volstrekt onbegrijpelijk dat de werkgevers in deze tijden van grote arbeidsmarktkrapte een flinke stap terug willen doen op de belangrijkste arbeidsvoorwaarde.

Loonbod werkgevers gemiddeld 3%

De werkgevers hebben een voorkeur voor een tweejarige cao. Ze doen daarom een loonbod voor het eerste en het tweede jaar. Dat ziet er als volgt uit:

Per 1 januari 2024: Een structurele loonsverhoging van bruto € 100,- per maand
Per 1 januari 2024: Een éénmalige uitkering van bruto € 750,-

Per 1 januari 2025: Een structurele loonsverhoging van bruto € 100,- per maand
Per 1 januari 2025: Een éénmalige uitkering van bruto € 750,-

Het gaat hier dus om een structurele verhoging in de vorm van een vast bedrag dat voor iedereen gelijk is. Gemiddeld genomen is dat zo’n 3% (voor de laagste lonen 3,65%, voor de hoogste lonen in de loonschaal 2,5%).
De éénmalige uitkeringen zijn natuurlijk ook wat waard, maar omdat ze niet structureel van aard zijn (en dus niet meetellen voor je pensioenopbouw), rekenen we dit natuurlijk niet door in het loonbod.

Geen herstel en behoud van koopkracht

De koopkracht van werkend Nederland stond de afgelopen tijd flink onder druk door de historisch hoog opgelopen inflatie. Het is daarom belangrijker dan ooit dat we een forse loonafspraak weten te maken. Want: De schade die we hebben opgelopen in de afgelopen jaren zal niet vanzelf verdwijnen.

Met het voorstel van de werkgevers komen we bij lange na niet in de buurt van het herstel en behoud van de koopkracht. Sterker nog: met een gemiddelde inflatie van ruim 10% in 2022 en bijna 4,5% in 2023 zetten werkgevers hiermee de klok gewoon een paar jaar terug. Dat staat haaks op dat wat nodig is. Niet acceptabel dus. Zeker niet wanneer je nagaat dat het gewoon goed gaat met de sector en het werkaanbod onverminderd groot is.

De teleurstelling over dit loonbod hebben we dan ook niet onder stoelen of banken gestoken.

Cao-onderhandelaar Peter Roos: Met deze loonvoorstellen steken werkgevers een dikke middelvinger op tegen hun personeel.

Laat je horen! Maandag 27/11 online bijeenkomst om 19 uur

We hebben de werkgevers laten weten dat hun loonbod zo ver af staat van wat wij willen, dat wij pas verder willen praten nadat we met onze leden hebben gesproken. De oproep aan jou is dus om van je te laten horen. Wat vind jij van het loonbod van de werkgevers en hoe vind jij dat we verder moeten gaan? Praat maandag 27 november om 19 uur mee in onze online bijeenkomst. Meld je aan via afbouw@fnv.nl. Samen bepalen we hoe we dit traject willen vervolgen.

Schijnzelfstandigen

Tot slot. We hebben ook over schijnzefstandigen gesproken. We zien dat er steeds vaker wordt gekozen voor de inhuur van zzp'ers om ze vervolgens als het ware als werknemers in te zetten. Dat vinden we geen goede ontwikkeling, omdat er op die manier concurrentie wordt gevoerd over de ruggen van werknemers. Waarbij de belangrijkste risico’s voor rekening komen van deze werkenden. Op lange termijn schaadt dit de belangen van de sector en een ieder die hierin zijn of haar boterham wil verdienen.