Update Mebin rechtszaak Spaarurenmodel

En nieuws uit de werkgroepen cao harmonisatie en generatiepact.

Door Redactie 10 november 2023

Op 26 september waren we samen met de kaderleden bij de eerste zitting over het Spaarurenmodel. Deze zitting ging alleen over de vraag of de FNV wel of niet 'ontvankelijk' is. Als het goed is volgt hierover op 6 december a.s. de uitspraak. Als de FNV ontvankelijk wordt verklaard, dan volgt daarna pas de inhoudelijke behandeling van het conflict over het Spaarurenmodel. Verder nieuws uit de werkgroepen cao harmonisatie en generatiepact.

In strijd met de cao

Het Spaarurenmodel zoals dat is opgenomen in de cao Mebin, is in strijd met ‘dwingend recht’ en de manier waarop het Spaarurenmodel wordt toegepast is ook nog eens in strijd met de cao. Volgens het ‘dwingend recht’ komt het loon dat de werkgever verschuldigd is als er niet kan worden gewerkt, voor rekening en risico van de werkgever. Hier denkt Mebin anders over. Daarbij kunnen de spaaruren niet steeds weer zomaar worden ingehouden door jouw werkgever en al helemaal niet bij onwerkbaar weer.

Dit willen we bereiken

Mocht de FNV in het gelijk worden gesteld, dan vervalt het gehele Spaarurenmodel en dus ook de toeslag. In dat geval worden je overuren gewoon uitbetaald en komen deze niet meer in de Spaarurenpot. Deze overuren mogen in dat geval dan niet meer door de werkgever worden ingezet in periodes dat er minder werk is. We kunnen er nu nog niet op vooruitlopen, zover is het nu nog niet. Eerst moet er duidelijkheid zijn of de FNV ontvankelijk is en daarna volgt pas een inhoudelijke behandeling van de zaak.

Werkgroepen cao harmonisatie en generatiepact

Op 4 oktober jl. zijn de werkgroep harmonisatie cao’s en de werkgroep generatiepact voor het eerst samengekomen. De werkgever heeft ons een aantal doorrekeningen laten zien als het gaat om het generatiepact. Hierbij is het belangrijk om te benadrukken dat de basis voor het generatiepact de afspraak is zoals die vorig jaar tot stand is gekomen (  zie het onderhandelingsresultaat pdf). Waarbij werknemers gaan werken in een rooster van 32 uur per week, wat neerkomt 4 x 8 uur. Op 9 november a.s. praten we verder over het generatiepact.

Ten aanzien van het harmoniseren van de cao’s hebben wij vanuit vakbonden aangegeven dat wij meer tijd nodig hebben om van onze leden te horen wat zij belangrijk vinden. Op korte termijn sturen we je een enquĂȘte waarin jij aan kunt geven wat jij belangrijk vindt. Daarbij willen we opmerken dat er zeker nog wel verschillen zitten tussen de drie cao’s ENCI, Mebin en Sagrex, maar veel zaken komen ook overeen. Op 30 november a.s. praten de werkgroepen verder over het harmoniseren van de cao’s.

Vragen?

Voor vragen kun je mailen naar margreet.pasman@fnv.nl.