Maandag verlenging landelijke 48-uurs staking voor goede cao Houthandel

Nog meer stakingen zijn aanstaande

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 5 november 2023

FNV Bouwen & Wonen roept zijn leden in de houthandel maandag op tot een verlenging van de landelijke 48-uurs staking op 2 en 3 november. Eerder waren er al werkonderbrekingen in de provincies Noord-Brabant, Utrecht, Noord-Holland, Zeeland en Zuid-Holland. En was er de week er voor al een landelijke 24-uurs staking. Nog meer stakingen zijn aanstaande.

Inschrijf-locaties

De stakende FNV leden schrijven zich op maandag 6 november, van 08.00 tot 10.00 uur, in op de volgende 6 FNV vakbondshuizen:

Vakbondshuis Amsterdam, Derkinderenstraat 2-8

Vakbondshuis Deventer, Gotlandstraat 2a

Vakbondshuis Eindhoven,  Dr. Cuyperslaan 47

Vakbondshuis Heerenveen, Koornbeursweg 32

Vakbondshuis Rotterdam, Pegasusweg 200

Centraal Vakbondshuis/(FNV hoofdkantoor) Utrecht, Hertogswetering 159

Steeds meer strijdbare leden bij steeds meer Houthandels

FNV actiecoördinator Dennis Vereggen: ‘Onze leden staan er steeds strijdbaarder in bij steeds meer Houthandels in het land. Zij gaven ons tijdens de eerste landelijke 48-uurs staking van afgelopen donderdag en vrijdag aan om maandag weer door te staken. Want ook na een aantal succesvolle werkonderbrekingen in diverse provincies en onze 24-uurs staking de week er voor weigeren de werkgevers nog altijd een goede cao af te spreken. Het hou(d)t echt een keer op. Onze eis van 6% + 100 euro loonsverhoging en iedereen in de cao blijft recht overeind staan.’

Op 29 september liep het door FNV Bouwen & Wonen verstuurde ultimatum naar de Vereniging van Nederlandse Houtondernemingen (VVNH) voor een goede, nieuwe cao af. De VVNH liet echter weten niet op de gestelde cao eisen in te gaan.

Belangrijkste cao-eisen

Looptijd
Een cao met een looptijd van één jaar, van 1 april 2023 tot en met 31 maart 2024.

Loonontwikkeling
Per 1 juli 2023 een structurele verhoging van alle maandsalarissen met € 100 bruto (op fulltime basis) én daarbovenop een verhoging van 6% voor alle salarisschalen, daadwerkelijk betaalde bruto salarissen en overige emolumenten.

Boven cao
De loongrens waardoor een grote groep werknemers in de sector buiten de cao valt, wordt opgeheven waardoor alle werknemers van houthandel-bedrijven onder de cao komen te vallen.

Reiskosten

Een reiskostenvergoeding voor woon-werkverkeer van 0,21 eurocent per kilometer.

Ploegendienst
De leeftijd waarop ploegendienst geweigerd mag worden, wordt niet verhoogd.

Pensioenregeling
De jaarlijkse verhoging van de franchise wordt bevroren tot het niveau van de franchise van de pensioenregeling voor de Meubelindustrie.

Zwaarwerkregeling
Er komt een protocolafspraak om verder te praten over de invoering van een zwaarwerkregeling.

In de Houthandel werken circa 6.000 werknemers. De vorige cao liep op 31 maart dit jaar af.