Meerderheid leden stemt in met Houthandel cao-akkoord

Stakingen van de baan

Portret Hans Walthie
Door Hans Walthie 15 november 2023

De FNV Bouwen & Wonen leden in de houthandel hebben, na een periode van anderhalve maand van werkonderbrekingen en stakingen, inmiddels in meerderheid ingestemd met het onlangs door de werkgevers (VVNH) voorgelegde verbeterde cao-bod. Nieuwe stakingen zijn hiermee nu van de baan.

Nog lang niet klaar

FNV Bouwen & Wonen cao-onderhandelaar Hans Crombeen: ‘Voor nu is de cao-discussie afgelopen, maar als ik één ding heb gemerkt de afgelopen periode is dat we nog lang niet klaar zijn. De volgende cao zullen we met net zoveel energie weer gaan oppakken.’

Belangrijkste cao-afspraken

Looptijd cao: 1 april 2023 tot 30 juni 2024.

Loonsverhoging van 3% per 1 november 2023.

Per 1 november 2023 een verhoging van de lonen met € 80,00 bruto naar rato dienstverband.

Per 1 december 2023 een eenmalige vergoeding van € 750,- bruto naar rato dienstverband.

Een loonsverhoging van 3% per 1 januari 2024.

Bevriezing franchise over het jaar 2023.

Cao loongrens wordt opgehoogd naar € 50.000,-.

Leeftijd ploegendienst van 58 naar 59 jaar.

Kilometervergoeding naar 21 eurocent. Als de fiscale ruimte dit toelaat wordt de vergoeding verhoogd naar maximaal 23 eurocent voor de kilometers voor de afstand tussen de 10 en 40 kilometers.

Onderzoek arbeidsvoorwaarden boven-cao personeel

Tevens is afgesproken dat werkgevers en werknemers een onderzoek doen naar de praktijk en beleving van de arbeidsvoorwaarden voor boven-cao personeel. Het onderzoek dient  medio mei 2024 te zijn afgerond. Nu nog vallen mensen die meer dan 43.000 euro verdienen buiten de cao en moeten ze zelf onderhandelen over hun arbeidsvoorwaarden.

In de Houthandel werken circa 6.000 werknemers. De vorige cao liep op 31 maart dit jaar af.