Cao Bikudak: te weinig loon en geen verbeteringen voor UTA-werknemers

Voorstellen werkgevers voor nieuwe cao vallen tegen

Door Redactie 21 november 2023

Maandag hebben wij de eerste onderhandelingsronde gehad voor de cao Bikudak. Tijdens deze eerste ronde hebben wij en de werkgevers de voorstellen voor de nieuwe cao Bikudak besproken. De voorstellen van de werkgevers vielen tegen. Hier lees je wat we hebben besproken.

Voorstellen werkgevers op hoofdlijnen

Kort samengevat zijn dit de voorstellen van werkgevers:

• 1-jarige cao van 1 januari 2024 tot en met 31 december 2024;
  • loonsverhoging van 5,5% per 1 juli 2024;
  • geen verbetering voor UTA-werknemers.

Loonsverhoging niet genoeg om de inflatieachterstand in te halen

De werkgevers hebben een loonsverhoging van maar 5,5% voorgesteld die pas op 1 juli 2024 wordt gegeven. Dat is een stuk minder dan de prijsstijgingen van het afgelopen jaar (inflatie). Hierdoor kan je steeds minder kopen van je salaris. Daarom hebben wij een loonsverhoging van 8% + € 100 bruto voorgesteld om de prijsstijgingen goed te maken én ervoor te zorgen dat je erop vooruitgaat.

Geen verbeteringen voor UTA-werknemers

Werkgevers willen geen nieuwe verbeteringen voor UTA-werknemers opnemen in de nieuwe cao. Als reden geven de werkgevers aan dat UTA-werknemers de laatste jaren al genoeg verbeteringen hebben gehad. Dat is onzin! Veel cao-artikelen gelden nog steeds niet voor UTA-werknemers.

Bovendien blijkt uit onze enquête voor UTA-werknemers dat de werkdruk hoog is en er veel wordt overgewerkt. Daarom vinden wij dat UTA-werknemers recht hebben op een overwerkvergoeding. Ook willen wij 3 extra roostervrije dagen, 5 seniorendagen en een reiskostenvergoeding voor UTA-medewerkers.

Hoe nu verder?

Omdat onze voorstellen zo ver uit elkaar liggen, hebben de werkgevers aangegeven te willen overleggen met hun achterban. Hiervoor hebben ze meer tijd nodig. Dat betekent dat de onderhandelingsronde op 27 november 2023 niet doorgaat. De volgende onderhandelingsronde is dan 5 december 2023.

Blijf op de hoogte en praat mee in onze WhatsApp-community

Wil je op de hoogte blijven van en meepraten over de cao-onderhandelingen, meld je dan aan voor onze WhatsApp-community. Na elke onderhandelingsronde praten wij je bij. Daarnaast krijg je tijdens het traject een aantal keer de kans om mee te praten via de Whatsapp-community.