48-uurs staking in de Houthandel: steeds meer bedrijven sluiten aan!

Door Redactie 3 november 2023

Gisteren hebben we op 8 verschillende locaties in het land stakers ingeschreven. Steeds meer mensen doen mee met de staking voor een goede cao in de Houthandel.

Stakers uit diverse bedrijven

Zoals het ernaar uitziet moet TABS het 2 dagen zonder haar dc’s doen, ook steeds meer winkels sluiten aan. Buiten TABS doen ook tal van andere bedrijven mee aan de staking. We zagen stakers van Multiplaat, Stiho, Withagen, Waanders, Jongeneel, Pontmeyer, Meinesz, Megahout, De Hillegomse, Groot Lemmer, Deli Building, Heuvelmans.

Bekijk deze video: verschillende stakers aan het woord over waarom zij meedoen.

De werkgevers willen graag met ons praten (zeggen ze in een persbericht)

Er zijn de laatste tijd verschillende nieuwsberichten verschenen waarin de VVNH (de werkgevers in de houthandel) aangeeft heel graag weer met ons in gesprek te willen. Wij zouden al hun uitnodigingen negeren , of zelfs weigeren, maar dat ligt toch wel wat genuanceerder. Wij gaan natuurlijk alleen maar weer met werkgevers in gesprek als ze ons een beter bod doen.  Op dit moment ligt het eindbod van 6% van de werkgevers  er nog steeds en dat is voor ons onbespreekbaar.  Zodra werkgevers een beter bod neerleggen (wat in de buurt komt van onze eisen) zullen wij de eerste zijn die weer aan tafel gaan. Het is dus geen onwil, maar we gaan niet steeds opnieuw praten over hetzelfde eindbod.

Hierom voeren we actie

De actie is gericht op 2 hoofdpunten:

• Een loonsverhoging van 6% + € 100,-
  • Uitbreiding van de cao die ook de boven-cao’ers moet omvatten. Momenteel vallen zij buiten de huidige cao en dat moet veranderen. Iedereen hoort gewoon onder de cao te vallen! Zo profiteren ook boven-cao’ers van o.a. loonsverhogingen en andere afspraken.

Resultaten van cao-onderhandelingen en het effect van de FNV

Wij hebben als FNV  goede resultaten behaald in loononderhandelingen met verschillende werkgevers. Soms met acties maar gelukkig ook vaak zonder acties. In dit overzicht zie je hoe de FNV zich inspant om de lonen en arbeidsvoorwaarden van werknemers te verbeteren. Laten we eens kijken naar de successen die de FNV heeft behaald in recente loonafspraken.

Loonafspraken met de FNV Loonafspraken zonder de FNV

Loonstijging: 6% + €75
Eenmalige uitkering: €1100 of €375

Werkgeversverzinsels deel 4

Vakbonden voeren alleen maar actie om leden te werven, het is een verdienmodel.

Vaak wordt verteld dat vakbonden alleen maar uit zijn op stakingen om op die manier aan extra leden te komen. Het klopt dat wij het niet na zullen laten om zoveel mogelijk mensen lid te maken van de FNV. Dat doen we altijd en overal! Hoe meer leden, hoe sterker de bond. Dat zorgt voor betere resultaten voor iedereen. Dat wij een staking als verdienmodel in zouden zetten is totale onzin. Stakingen kosten de FNV enorm veel geld en inzet van personeel. Veel meer dan de contributie van nieuwe leden opbrengt. Verreweg de meeste cao’s komen dan ook tot stand in goed overleg, maar soms kan het niet anders en moet er meer gebeuren.

Gelukkig hebben we daarvoor een weerstandsfonds. Dat is een spaarpot die we hebben om stakingen te kunnen bekostigen. Zo kunnen we de enorme kosten die een stakingstraject met zich meebrengt altijd dragen.