Vraagt jouw (voormalige) werkgever in de bouwsector je om af te zien van pensioenindexatie?

Teken niet voor akkoord maar neem contact met ons op!

Door Redactie 3 maart 2023

Wij krijgen in de sector Bouwen & Wonen op het moment veel reacties van mensen die een brief hebben ontvangen van hun werkgever waarin wordt gevraagd af te zien van de indexatie van hun pensioen. Ons advies: teken niet voor akkoord en neem contact met ons op.

Pensioen bpfBOUW steeg door indexatie

Voor mensen waarvan de werkgever het pensioen via de normale weg heeft geregeld was er goed nieuws eind vorig jaar. bpfBOUW verhoogde namelijk de pensioenen met 14,52%. Een ongekend hoge, maar gezien de prijsstijgingen, zeer welkome verhoging van de pensioenen.

Sommige werkgevers passen andere regeling toe

Maar er zijn ook werkgevers die dispensatie hebben aangevraagd bij bpfBOUW voor de verplichte regeling. Als die dispensatie is verleend, dan mogen werkgevers een andere regeling toepassen. Voorwaarde is dan dat die regeling ongeveer vergelijkbaar is met de verplichte regeling van bpfBOUW en/of dat de indexatie van bpfBOUW gevolgd wordt.

Veel werkgevers hebben die dispensatie gekregen (ooit) en veel van hen hebben een regeling ondergebracht bij Nationale Nederlanden of een andere verzekeringsmaatschappij.

Werkgevers vragen om af te zien van indexatie

Een flink aantal werkgevers vraagt nu aan hun (voormalige) werknemers om af te zien van hun recht op indexatie. Dit is financieel zeer ongunstig voor jou.
We lezen in brieven van deze werkgevers soms terug dat het voortbestaan van het bedrijf ervan afhangt. Meestal zonder onderbouwing.

Ga niet akkoord en neem contact met ons op!

Wij adviseren je om niet akkoord te gaan en als je FNV-lid bent,  je bij ons te melden. Dat kan per e-mail op bouw@fnv.nl. Meld dan even je telefoonnummer en naam en adres, dan nemen we er contact over met je op.

Schakel de ondernemingsraad in

Verder kan de ondernemingsraad in jouw bedrijf een belangrijke rol vervullen. Veranderingen in pensioenregelingen van de werkgever moeten worden voorgelegd aan de or voor goedkeuring. Laat dus ook de ondernemingsraad weten als de werkgever wijzigingen wil doorvoeren.