Hibin: werkonderbreking in Deventer en bedrijfsbezoeken

Door Redactie 24 februari 2023

Deze week bezochten we met FNV-collega’s meer dan 50 groothandelaren in Bouwmarkten. Loon was het belangrijkste onderwerp van alle gesprekken die we met de Hibin-werknemers voerden. Ook hielden we vrijdag een werkonderbreking in Deventer waar FNV-voorzitter Tuur Elzinga ons voorrekende hoeveel het loon in de Hibin achterblijft ten opzichte van de rest van Nederland.

Werkonderbreking Deventer

De mannen van Veris DC  Bouwmaterialen hebben 24 februari langer geschaft dan normaal. FNV-voorzitter Tuur Elzinga was erbij en legde nog eens uit hoe belangrijk het is om voor je rechten op te komen.

Loon Hibin loopt achter

Werkgevers noemen het eindbod van de cao Hibin in lijn met het gemiddelde van Nederland. Maar Tuur Elzinga benoemde dat tussen 2008 en 2022 de gemiddelde lonen in Nederland met 33,6% gestegen zijn, terwijl de lonen in de Hibin-cao maar met 21% gestegen zijn. Op loon loopt Hibin dus 12,6% achter op dat van de gemiddelde Nederlander tot en met 2022.

Wil je dat we bij jouw bedrijf langskomen?

Tijdens de bedrijfsbezoeken voerden we leuke gesprekken met veel werknemers. We vertelden dat er acties worden gevoerd en waar het hierbij om gaat. Onderwerp nummer 1 van alle gesprekken was het loon. Wil je ook dat we langskomen bij jouw bedrijf om je collega’s te informeren, laat het weten.

Mail naar hibin@fnv.nl

Samen staan we sterker, word lid!

De vakbonden strijden samen met de leden voor jouw nieuwe cao Hibin. Deel dit nieuwsbericht met je collega's; ook als ze (nog) geen lid zijn van de FNV. Ga het gesprek aan met je collega’s over het belang van de vakbond. Het is dus belangrijk dat zoveel mogelijk werknemers die onder de cao Hibin vallen lid worden van een  vakbond. Samen staan we sterker!  Ben je nog geen FNV-lid? Sluit je nu aan!

Volg ons op Facebook en Instagram.