Deze loonsverhogingen komen eraan in de sector Bouwen & Wonen

Door Redactie 16 december 2022

We gaan richting het einde van een roerig jaar waarin de inflatie een historische hoogte bereikte. De koopkracht is voor iedereen in Nederland dan ook flink teruggelopen. Sommige cao's zijn afgesloten net voor deze enorme inflatie. Hier lees je welke salarisverhogingen er in 2023 aankomen in de sector Bouwen & Wonen.

Elke procent telt

Bij een loonsverhoging van 2% krijg je met een netto salaris van € 2000,- al zo’n € 40,- per maand erbij. Dat is per jaar toch bijna € 500,-.

Lidmaatschap loont

Wist je dat je dankzij de cao-verhogingen je lidmaatschap van de vakbond er ruim uit haalt? Lidmaatschap én de bereidheid om je te laten horen wanneer het nodig is leveren dus wat op! Bovendien is in veel cao’s afgesproken dat je eens per jaar een deel van je contributie terug kunt vragen.

Loonsverhoging per cao

Bekijk hier of in jouw cao een verhoging is afgesproken en als ja, hoeveel dat is.

Afbouw: per 1 januari 2023 komt er 1,5% bij plus €50/maand structureel.

Bouw & infra: 2,5% per 1 januari 2023 en per 1 juli 2023 nogmaals 2,5% per maand erbij.

Schilders: 10,3% structureel erbij per 1 januari 2023.

Mebin & Sagrex: 7% erbij per 1 januari 2023 plus eenmalig € 250,- bruto op fulltime basis.

Bruil: een loonsverhoging van 3% per 1 januari 2023.

Bikudak: 3% loonsverhoging per 1 januari 2023. Deze verhoging zou eigenlijk ingaan per 1 april 2023, maar is na overleg met de werkgevers, naar voren gehaald.

HVI: € 50,- bruto én 1,25% erbij per 1 januari 2023. Deze verhoging zou eigenlijk ingaan per 1 juni 2023, maar na gesprekken met de werkgevers is dit naar voren gehaald.

Houthandel: 1,3% loonsverhoging per 1 januari 2023.

Tentoonstellingsbedrijven: per 1 januari 2023 € 100,- bruto per maand erbij voor alle lonen in het loongebouw (inclusief de uitloopperiodieken). En per 1 juli 2023 2% erbij.

Timmerindustrie: Volwassen werknemers vanaf 21 jaar krijgen per 1 januari 2023 een verhoging van € 85,- bruto per maand (op fulltime basis). Jongeren en de BBL-leerlingen per 1 januari 2023 een loonsverhoging van 3%. Verder krijgt iedereen 2 keer een extra aanvullend eenmalig een brutobedrag van € 350,-. Dit is op 1 juni en op 1 oktober 2023.

Chep: per 1 juli 2023 krijg je er  2,25% + € 50 bruto per maand bij. Wij hebben Chep gevraagd of er een aanvullende afspraak mogelijk is. Op 9 januari spreken we daarover.

Meubelindustrie en interieurbouw: een verhoging van 3,25% per 1 januari 2023.

Architecten: 4% erbij per 1 januari 2023.

Woondiensten: 2,4% loonsverhoging per 1 januari 2023.

Parket: € 50,- bruto erbij per 1 april 2023 en vanaf 1 juli 2023 krijg je er 3% per maand bij.

Let op: Controleer op je loonstroken in het nieuwe jaar of de loonsverhogingen goed zijn verwerkt in je salaris. Kijk ook meteen -als dat van toepassing is- of een verhoging van eerder dit jaar met terugwerkende kracht is verrekend in je salaris.

Kwestie van fatsoen

Rond kunnen komen van je werk en krijgen wat je verdient. Het is niet meer dan fatsoenlijk. FNV’ers staan op voor een socialer Nederland. Voor meer zekerheid, veiligheid en waardering. Vertel je collega’s hierover en maak ze lid, hoe meer mensen lid zijn dan de vakbond hoe meer er bereikt kan worden voor jou en je collega’s.