Cao Hibin: onderhandelingsresultaat

Onze leden kunnen hier nu over stemmen

Door Redactie 29 november 2022

Op 24 november hadden we overleg met de werkgeversdelegatie over de nieuwe cao Hibin en zijn we tot een onderhandelingsresultaat gekomen. FNV-leden kunnen hier tot en met 8 december over stemmen.

Onderhandelingsresultaat over de Hibin-cao

We noemen het een resultaat omdat wij het als FNV neutraal voorleggen. Het resultaat is niet genoeg om over te juichen, want het ligt ver onder het inflatiecijfer. Maar aan de andere kant is het onderhandelingsresultaat ook niet zo slecht om het meteen weg te stemmen, want nooit eerder is er binnen de sector Hibin zo’n hoge loonsverhoging afgesproken.

Dit is afgesproken

Dit zijn de afspraken op hoofdpunten:

• Per 1 januari een loonsverhoging van  2,5% + €50,- structureel elke maand erbij
  • Per 1 juli een loonsverhoging van 2%
  • De cao gaat in per 1 januari 2023 en heeft een looptijd van 1 jaar
  • Verplichte reiskostenregeling voor iedereen

Er is rekening gehouden met de lagere inkomens door een vast bedrag aan het loonbod toe te voegen. Hierdoor stijgen deze lonen (percentueel) harder dan de hogere inkomens.

In totaal gaat het om een gemiddelde loonstijging van 6,2%.

In deze bijlage tref je de salaristabel (pdf) aan met wat deze verhoging voor jou zou betekenen als je instemt met dit resultaat.

De cao-commissie adviseert

De cao-commissie, bestaande uit jouw collega’s werkzaam binnen de sector en nauw betrokken bij de onderhandelingen, heeft ook een oordeel gevormd over het resultaat. De taak van de cao-commissie is om - als nauw betrokken collega’s - alle leden werkzaam binnen de sector op de beste manier te adviseren. Zij  staan letterlijk en figuurlijk net als jij de sector maar zij krijgen door hun nauwe betrokkenheid veel gedetailleerder informatie op basis waarvan zij hun mening  vormen.

De cao-commissie heeft bij het vormen van hun advies gekeken naar cijfers die aangeven wat de verhoging betekent voor elke salarisgroep, vergelijkingen gemaakt met andere cao’s en ook verschillende scenario’s doorgenomen.

Cao-commissie adviseert negatief

De cao-commissie vindt het onderhandelingsresultaat ver onder de norm en adviseert om tegen te stemmen.

De winsten waren de afgelopen jaren erg hoog  en desondanks blijft de loonontwikkeling onder het inflatiecijfer. Nu de inflatie erg hoog is, is het bod van de werkgevers nog minder dan de helft van het inflatiecijfer.
Daarnaast pakt dit onderhandelingsresultaat minder goed uit dan bedoeld voor de lagere loongroepen dan voor de hogere loongroepen. Terwijl de lagere loongroepen nu harder een compensatie nodig hebben.
Ook zien de leden van de cao-commissie dat binnen hun bedrijven record omzetten zijn gerealiseerd, waar in de salarissen maar weinig van terug is te zien. De cao-commissie ziet ook dat veel collega’s om zich heen kijken naar sectoren waar de salarissen hoger zijn. Werkgevers spreken van een onzekere toekomst, maar de  cao-commissie ziet dat niet terug in de praktijk, de werkdruk is nooit laag geweest.

Om bovenstaande redenen adviseert de cao-commissie om tegen dit resultaat te stemmen.

Jij bepaalt

Als FNV-lid heb jij  het laatste woord. Via bijgaande link kan je je stem uitbrengen tot en met 8 december. Op 9  december maken we het resultaat bekend.

Stem nu

Ben je geen lid en wil je stemmen? Word dan eerst lid via deze link en breng daarna je stem uit.