Vakbonden willen overleg over aanvulling op cao Woondiensten

Koopkracht corporatiemedewerkers loopt té ver terug

Door Redactie 20 oktober 2022

De inflatie in Nederland is op het hoogste punt sinds de jaren ’70 van de vorige eeuw. Bovendien zijn we beland in een energiecrisis. Hierdoor blijven de salarissen van corporatiemedewerkers ver achter bij de stijgende prijzen en loopt de koopkracht flink terug. Een uitzonderlijke situatie, waarvan we eerder dit jaar niet wisten dat die zou ontstaan. Een aanvulling op de huidige cao is daarom noodzakelijk!

Brief aan werkgever

Deze situatie is de directe aanleiding voor FNV Bouwen en Wonen en de andere vakbonden om een brief naar de werkgeversdelegatie bij de cao-onderhandelingen te sturen. Zéker omdat we op dit moment een cao voor twee jaar hebben. Deze brief is niet alleen verstuurd aan de eerste onderhandelaar aan werkgeverszijde, maar ook aan de voorzitter en de directeur van Aedes.

Download de brief van de vakbonden aan Aedes

Signalen van de werkvloer

In de afgelopen weken bereikten ons vele signalen vanaf de werkvloer, vanuit ondernemingsraden en van HR-managers. Al die signalen gaven een drietal punten heel duidelijk aan:

1. Met de financiële afspraken in de huidige cao loopt de koopkracht van de corporatiemedewerkers té ver terug.
  2. Individuele corporaties verzinnen allerlei ‘extra’s’ en zijn daarmee elkaar grootste concurrent in de strijd om personeel. Een situatie die ertoe leidt dat je, afhankelijk van waar je werkt, maar moet zien of je iets extra krijgt. Een situatie die er óók toe leidt dat de werkdruk enorm toeneemt daar waar personeel vertrekt omdat de arbeidsvoorwaarden bij de ‘corporatie om de hoek’ beter zijn.
  3. Voor medewerkers die in direct contact staan met de huurder neemt de mentale belasting op dit moment flink toe. Het gaat je immers niet ‘in de koude kleren zitten’ als je te maken krijgt met een emotionele, radeloze huurder.

Tegemoetkoming voor alle medewerkers Woondiensten

Als vakbonden gaan we er vanuit dat Aedes de bovenstaande signalen ook gekregen heeft. En dat zij, in haar rol van werkgeversorganisatie, haar verantwoordelijkheid neemt. Een verantwoordelijkheid van werkgevers waar ook het kabinet op wijst. Door een aanvulling op de huidige cao af te spreken komen we álle  medewerkers op gelijke wijze tegemoet in deze moeilijke tijd. Daarmee neemt ook de onderlinge concurrentie tussen woningcorporaties af. Een tegemoetkoming voor álle medewerkers in de sector. Want dat is immers het doel van een cao: de arbeidsvoorwaarden van medewerkers collectief regelen.

Wordt vervolgd ...

We hopen op korte termijn een reactie van Aedes te ontvangen. Zodra we meer weten, informeren we onze leden via e-mail. Heb je nog niet eerder een bericht ontvangen? Check dan of jouw gegevens goed staan in MijnFNV.

Check MijnFNV