Thema-middag over tijd- en plaatsonafhankelijk werken in de Woondiensten

Ben jij or-lid? Kom dan naar deze middag op 2 november in Utrecht

Door Redactie 27 oktober 2022

Tijd- en plaatsonafhankelijk werken is niets nieuws. Er wordt immers al langer gesproken over ‘Het Nieuwe Werken’ of ‘Hybride Werken’. Maar door de coronacrisis, en de maatregelen van de overheid, hebben veel meer mensen hier de afgelopen twee jaar ervaring mee opgedaan. Ondertussen mag er natuurlijk alweer even op het kantoor gewerkt worden, maar het thuiswerken zal zeker in meer of mindere mate blijven bestaan.

Meer dan thuiswerken alleen

Tijd- en plaatsonafhankelijk werken is bovendien méér dan thuiswerken alleen. Hoog tijd dus om duidelijke ‘spelregels’ op te stellen. Het is immers van belang dat zowel werknemers als werkgevers weten waar zij aan toe zijn. Vandaar dat in de nieuwe cao Woondiensten is opgenomen dat de werkgever, in overleg met de ondernemingsraad, beleid ten aanzien van tijd- en plaatsonafhankelijk werken moet vaststellen. Uitgangspunt voor dat beleid moet de “Leidraad tijd- en plaatsonafhankelijk werken” (pdf) zijn zoals die is opgesteld door cao-partijen.

Belangrijke rol voor ondernemingsraden

Met de leidraad als uitgangspunt hebben de ondernemingsraden een belangrijke rol bij het tot stand komen van dit beleid op corporatieniveau. En dat is nog niet zo simpel, want het is een veelzijdig onderwerp wat ook nog raakt aan veel bestaande en (toekomstige) wet- en regelgeving. Vandaar dat de FNV in samenwerking met SBI-Formaat speciaal voor OR-leden een thema-middag over tijd- en plaatsonafhankelijk werken organiseert. Deze thema-middag is mogelijk gemaakt door FLOW.

Waar, wanneer en hoe laat?

Deze thema-middag vindt plaats op:

Woensdag 2 november van 13:00 tot ongeveer 16:00 uur

Henri Polak zaal, FNV Centraal Vakbondshuis Utrecht

We sluiten af met een gezamenlijke borrel.

Nieuw beleid biedt mogelijkheden

Wij zien deze ándere manier van werken niet alleen als een instrument van werkgevers om zaken efficiënter te doen. Of om thuiswerken te regelen in Coronatijd. Of om het milieu te sparen. Wij zien juist ook mogelijkheden om tot een betere privé-werk balans te komen en regelruimte voor medewerkers te creëren. Mogelijkheden ook voor een andere stijl van leidinggeven. Goed beleid hieromtrent vraagt om een zorgvuldig traject met betrokkenheid van medewerkers en de ondernemingsraad. Alleen dan is het mogelijk om een win-win situatie te creëren.

Heb jij interesse?

Is jouw corporatie bezig met het opstellen van beleid ten aanzien van ‘tijd- en plaatsonafhankelijk’ werken? En ben jij als OR-lid betrokken bij de discussie daarover? Of ben je als OR-lid geïnteresseerd in dit onderwerp?

Meld je dan nu aan voor onze themamiddag!