Nieuwe cao Bouw & Infra: grote meerderheid stemt in met het cao resultaat

Door Redactie 18 juli 2022

Het verheugt ons dat de overgrote meerderheid van onze leden vóór het onderhandelaarsakkoord van de cao Bouw & Infra heeft gestemd. Hiermee is er per 1 januari 2023 weer een nieuwe cao. Zo’n 85% van de bouwplaatsmedewerkers stemde voor en bij de UTA-collega’s is het percentage iets hoger, namelijk 88%.

De afspraken op hoofdlijnen

• Looptijd van de cao is 1 jaar: van 1 januari 2023 tot en met 31 december 2023;
  • Loonsverhoging van 5%: per 1 januari 2,5% en per 1 juli 2,5%;
  • Onderzoek knelpunten UTA-werknemers;
  • Verhoging van de vergoedingen (met uitzondering van de reiskostenvergoeding): per 1 januari 2,5% en per 1 juli 2,5%.

Check bij UTA-medewerkers

Een van de afspraken uit het akkoord is het UTA-onderzoek. Op dit moment checken wij of de onderwerpen die eerder door jullie als prioriteit zijn genoemd, nog steeds gelden. En met de uitkomst hiervan stappen wij in september het overleg met de werkgevers in om de onderzoeksopdracht verder uit te werken.

Als je hierover op de hoogte wil worden gehouden, neem dan even met ons contact op via uta@fnv.nl.

Akkoord tussen cao-partijen

Vandaag nog zullen wij over de uitslag van de stemming contact hebben met jullie werkgevers zodat het verdere proces in werking gesteld kan gaan worden. Daardoor zal er een ‘algemeen-verbindend-verklaring’ kunnen zijn voordat deze cao ingaat, wat inhoudt dat alle werkgevers in de Bouw de cao vanaf 1 januari 2023 gaan toepassen.

Terugkoppeling vragen en opmerkingen

Sommige leden hadden wat vragen en opmerkingen over het onderhandelaarsakkoord. Wij zullen per e-mail nog ingaan op de meest dringende vragen of opmerkingen. Gedurende de komende zomerperiode pakken we dit op.

Dank voor jouw stem

Dank aan een ieder die de moeite heeft genomen om zijn stem uit te brengen en heb een fijne zomer en hopelijk ook een fijne vakantie.