Geen nieuw Jaarmodel bij Schagen Infra

Door Redactie 8 juli 2022

Schagen Infra stelde eerder dit jaar een nieuw Jaarmodel voor. Hiervoor is akkoord van de vakbonden nodig. Onze leden stemden tegen het nieuwe Jaarmodel, wat betekent dat het huidige Jaarmodel gehandhaafd blijft.

Bezwaren vakbondsleden

Tijdens een ledenvergadering op 9 mei hoorden we waar de bezwaren tegen het nieuwe Jaarmodel in zitten. Leden gaven aan dat:

• Zzp’ers worden ingehuurd tijdens de periode van opname.
  • Werknemers ook de mogelijkheid willen hebben om zelf dagen aan te wijzen waarop opgebouwde spaaruren kunnen worden opgenomen.
  • Werknemers vinden dat er te veel uren moeten worden gespaard en dat het juist in deze tijd prettig is dat overuren eerder worden uitbetaald doordat men minder uren hoeft te sparen.
  • Leden een betere balans willen tussen werk en privé.
  • Door het sparen van minder uren deze eerder worden uitbetaald.
  • Dat er bij Schagen geen ondernemingsraad is (wat deels losstaat van het Jaarmodel).

Gesprek met Schagen

Op 13 juni jl. spraken we met een delegatie van Schagen Infra en informeerden we hen over bovenstaande bezwaren. In het overleg werden deze punten niet herkend en/of opzij geschoven. Het verzoek om minder uren te sparen was niet bespreekbaar. Zij willen hierover niet in onderhandeling met de vakbonden. Dit betekent dat er nu geen afwijkend Jaarmodel is voor Schagen Infra.

Hoe nu verder?

Als een bedrijf meer uren wil sparen dan mag op basis van de cao, art. 2.9.5 van de cao Bouw & Infra 2021-2022, dan moet hiervoor instemming worden gevraagd aan vakbonden FNV en CNV Vakmensen. Is die instemming er niet, dan kan men ook niet afwijken van het Spaarurenmodel zoals deze in de cao Bouw & Infra staat.

In de praktijk komt het er nu op neer dat Schagen maximaal 80 uur mag sparen op basis van de cao. Hierover hebben we Schagen een brief gestuurd (zie de pdf in de bijlage).